ביטול הסכם ממון עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

ביטול הסכם ממון

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

הרצון לבחור באופן אישי את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, לנהל זוגיות שלווה, ללא חשש מפני אינטרס כלכלי ולהימנע מסכסוך כפי בעת פרידה, מובילה רבים לחתום על הסכם ממון. אולם, לעיתים עולה דרישה של ביטול הסכם ממון מצד אחד מבני הזוג. במיוחד כאשר התקבלה החלטה על גירושין והגיעה השעה להפעיל את ההסכם. האם בתי המשפט נענים לדרישה זו ואם כן באלו מקרים?

מהי מטרתו של הסכם ממון?

המציאות מלמדת כי גם הזוגות האוהבים ביותר נקלעים למשברים ובוחרים להיפרד. אז, מנסה כל צד לשמור על זכויותיו. לכן, במקרים רבים, יתלקח בין בני הזוג מאבק משפטי. הסכם יחסי ממון נועד למנוע את היווצרותו של סכסוך כלכלי בין הצדדים בעת פרידה וזאת על ידי הסדרה של חלוקת הרכוש מבעוד מועד. כאשר בני הזוג חיים יחד באושר, הרי שמטבע הדברים, קל יותר לגבש הסכמות הוגנות באשר לחלוקת הנכסים. משום שהם דואגים זה לזו ורוצים בטובת האחר. לעומת זאת, כאשר התקבלה החלטה על פרידה, ישנם בדרך כלל מתחים וכעסים בין הצדדים. המתחים אלה מקשים מאוד להתמודד באופן יעיל והוגן עם הסוגיות השונות העולות אגב גירושין. בפרט עם חלוקת הרכוש.

חתימה על הסכם ממון מצמצמת באופן משמעותי את הסיכוי למחלוקות בין בני הזוג. מחלוקות, בדרך כלל, על רקע כלכלי. על פי רוב, יש בצעד זה כדי להביא לפרידה קלה ומהירה יותר. אולם ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג דורש ביטול הסכם ממון בשל נימוק כזה או אחר. אז כמובן כי בהעדר הסכמה מהצד השני, ייווצר סכסוך בין הצדדים שצריך לבוא על פתרונו.

ביטול הסכם ממון – האם ניתן ומתי?

ברור מאליו כי כאשר קיימת הסכמה בין בני הזוג לבטל הסכם ממון, אין כל בעיה. אולם האתגר הוא כאשר מדובר בדרישה חד צדדית וזהו לרוב המקרה. הסכמי ממון טעונים אימות של נוטריון או אישור של ערכאה משפטית, על מנת שיהיה להם תוקף. דרישה זו מקנה להם מעמד משפטי מיוחד וסוג של גושפנקא. כי מדובר בהסכם הוגן אשר הצדדים הבינו את משמעותיו וחתמו עליו מרצון חופשי. זאת בשונה מחוזים אחרים, אשר לא נזקקים להליך זה. חוזים אחרים הופכים לברי תוקף מרגע חתימת הצדדים עליהם. כאן, לאור זאת כי מדובר בבני זוג ובהסכם בעל השלכות מרחיקות לכת על חיי הצדדים, קובע החוק כי אין די בחתימה על ההסכם. עליו לעבור הליך של אימות או אישור כאמור לעיל.

העובדה כי ההסכם עבר בחינה של נוטריון או בית משפט, מקשה מאוד על האפשרות לביטולו באופן חד צדדי. בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני יורו על ביטול הסכם ממון במקרים חריגים בלבד. למשל, כאשר המבקש את ביטוח ההסכם הוכיח כי הצד השני לא פעל בתום לב והטעה אותו בפרטים מהותיים במסגרת הליך כריתת החוזה. דוגמא נוספת היא כאשר תנאי ההסכם אינם סבירים או מקפחים באופן קיצוני את בן או בת הזוג המבקשים את ביטוח ההסכם.

 חשיבות הייצוג המשפטי

הרצון של ביטול הסכם ממון עולה במקרים רבים. זה שום שבני זוג חתמו על ההסכם מבלי שהיו מיוצגים על ידי עורך דין מומחה. מטבע הדברים, במצב שכזה, עולה הסיכוי כי מי מהם ירצה לבטל את ההסכם. לעיתים, משום שלא הבין כהלכה את משמעויותיו או הוטעה על ידי הצד שני במסגרת הליך עריכת ההסכם. לעיתים מתברר כי החתימה על החוזה למעשה נכפתה על בן או בת הזוג. הם לא עשו כן מרצון חופשי. כן, לפעמים תנאי ההסכם אינם הוגנים כלפי מי מהם. במרים רבים הם מבינים זאת רק בדיעבד, לאחר החתימה על ההסכם. כפי שאנו מבינים, הסיכוי לבטל הסכם ממון באופן חד צדדי איננו גבוה. הערכאות המשפטיות נעתרות לבקשה זו במקרים נדירים. לכן, ישנה חשיבות עצומה לייצוג משפטי בסיטואציה זו.

ראשית כל, עורך הדין מסביר בפירוט את משמעויותיו והשלכותיו של ההסכם. הוא מוודא כי הלקוח אכן מבין את הדברים ובאמת רוצה בצעד זה באופן כנה ושלם. שנית, ינהל עורך הדין משא ומתן מול הצד השני על תנאי ההסכם. הוא יוודא כי הוא הוגן, משביע רצון ואינו מקפח. זה על מנת למנוע בעתיד בקשות לביטול הסכם ממון. אם בני הזוג פנו לעורך דין משותף לצורך עריכת הסכם ממון, הרי שיוודא הוא מול שניהם את האמור לעיל. קרי, כי הם מודעים במלואן להשלכותיו של ההסכם וכי התנאים שהסכימו עליהם אכן מתאימים להם.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הסכם יחסי ממון

קיבלם החלטה לערוך הסכם יחסי ממון? חתימה על הסכם זה תעניק לכם בין היתר וודאות כלכלית ובכוחה למנוע סכסוך כספי

קרא עוד »
דילוג לתוכן