הליך גירושין עם ילדים עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

הליך גירושין עם ילדים

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

הליך גירושין הינו כואב ומורכב. אולם בהליך גירושין עם ילדים הדברים נעשים קשים יותר פי כמה. הליך גירושין עם ילדים כולל בתוכו סוגיות נוספות בעלות השפעה על חיי ההורים וחיי הילדים בהמשך. אילו דברים צריך לדעת בהליך גירושין עם ילדים?

השלכות משפטיות וכלכליות של הליך גירושין עם ילדים

לגירושין השלכות משפטיות וכלכליות רבות עבור כל אחד מהצדדים:

משמורת על הילדים. במסגרת הליך הגירושין על הצדדים להגיע להסכמות הדדיות בכל הנוגע לגידול הילדים. היכן יגורו? היכן ילמדו? כיצד יחלקו את זמנם בין ההורים?

במקרים של הליך גירושין עם ילדים שבהם לא מצליחים בני הזוג להגיע להליך גירושין בהסכמה, תעבור ההכרעה לידיו של בית המשפט. השיקול המרכזי שעומד לנגד עיניהם של השופטים הינו 'טובת הילד', ויהיה עליהם להכריע מי מבין ההורים יהיה ההורה שייטיב עימו ביותר. במסגרת שיקולים אלה נכללים גיל הילד (כאשר לפי חוק ילד עד גיל שש יישאר עם עימו בשל חזקת הגיל הרך), מין הילד, טיב יחסיו עם כל אחד מההורים, רצונו (שנשקל בהתאם לגילו), ואורח חייו של כל אחד מן ההורים – כמו כמות שעות העבודה, מקום מגוריו או השתייכות לקהילה.

הסדרי שהות וראייה. ככל שאחד מן הצדדים יקבל את המשמורת העיקרית, יהיה על הצדדים (או שוב, על בית המשפט) להגיע להסדר שהות וראייה שיאפשר גם להורה השני לשמור על הקשר עם הילד.

תשלום מזונות. באופן עקרוני, תשלום מזונות נחלק לשניים. האחד, תשלום מזונות לאישה והוא רלוונטי גם בהליך גירושין ללא ילדים. אולם במקרים בהם לבני הזוג יש ילדים נוסף תשלום מזונות מסוג שני עבור הילדים. גובה דמי המזונות מושפע באופן ישיר מחלוקת המשמורת והסדרי השהות, ולאלו יש השלכות ישירות בנוגע אליו. גם בנוגע למזונות חשוב שהצדדים יגיעו להסכמות הדדיות ולא ינסו להתנגח זה בזה: הכרעה על תשלום מזונות גבוה יותר מכפי יכולתו של אחד הצדדים עלולה להוביל לקריסתו הכלכלית ולאי תשלום מזונות מוחלט בסופו של דבר. הכרעה על תשלום נמוך מדיי מנגד, עלולה לגרום לכך שצרכי הילדים לא יסופקו כיאות. לכן ולמרות שנושא זה מהווה מוקד מרכזי לסכסוך בהליך הגירושין, על הצדדים לנסות להגיע להסכמות בנוגע אליו.

הסעות, תקשורת מול מוסדות לימוד וחינוך. מלבד כל אלו, על הצדדים לראות לנגד עיניהם שאלות נוספות שצפויות להתעורר בעתיד, כמו אופן חינוך הילדים (כמו למשל השאלה אם לשלוח אותם לחינוך דתי או חילוני), בחירת מוסדות הלימוד והסעה לחוגים ולחברים.

צמצום הסכסוך. בהליך גירושין עם ילדים העמקת הסכסוך פוגעת בילדים ועשויה להוביל לתחושות נטישה ודחייה מצידם. הילדים עלולים לכעוס, ולהרגיש חסרי אונים ויש לצמצם את הוויכוח ככל הניתן.

פנייה לגישור בהליך גירושין עם ילדים

איך עושים את זה נכון? איך מנהלים את הליך גירושין עם ילדים בצורה אחראית שתמנע צלקות מהילדים לכל החיים?

התשובה לשאלה זו הולכת ונעשית ברורה יותר עם השנים, ובייחוד מאז שנת 2016 בה נקבע בחוק כי בתחילתו של כל הליך גירושין בני הזוג יופנו להליך גישור גירושין. מטרתו של הליך הגישור איננה להשאיר את בני הזוג יחד (כפי שעלולים בטעות לחשוב) אלא לנהל את הגירושין בצורה מכובדת וללא כעס וטינה בין הצדדים. מחקרים רבים מראים כי ככל שהליך הגירושין מהיר יותר וכולל בתוכו פחות סכסוך בין הצדדים, כך ההשפעה על הילדים טובה יותר. לכן הליך הגישור הוא האפשרות הטובה ביותר שעומדת על הפרק במצבים בהם הצדדים מסוגלים לדבר בניהם.

הליך הגישור מייצר וודאות, מקצר את הליך גירושין עם ילדים, חוסך כסף רב – ומבטיח כי גם אם התוצאה הסופית שלו לא תהיה מימוש הרצונות של הצדדים, הפשרה שתתקבל תהיה סבירה בעיניהם. בהליך משפטי עלול כל אחד מן הצדדים להפסיד ולהישאר בידיים ריקות. כאשר ניתן, כדאי לתת צ'אנס לגישור שייטיב עם שני הצדדים.

הליך גישור אצל עו"ד מוסמך לענייני משפחה

את תהליך הגישור מומלץ לעשות אצל עו"ד מקצועי לענייני משפחה. במסגרת תפקידו המגשר מבהיר לצדדים את משמעותו של פתיחת הליך גירושין עם ילדים בבית משפט על שלל היבטיו, החל מהעלות הכלכלית שההליך צפוי לגבות, דרך משך הזמן הממוצע לתיקים מסוג זה וההשפעות על הילדים. עו"ד לענייני משפחה יהיה מסוגל גם לגבש את ההסכם בין הצדדים בסופו של דבר כך שיכלול את כל סעיפי המחלוקת הקיימים וכן יתייחס למחלוקות נוספות שעלולות לפרוץ בעתיד.

בניגוד למה שרבים חושבים, הליך הגישור איננו דומה להליך בוררות במיוחד כשמדובר בהליך גירושין עם ילדים. הכרעת המגשר איננה מחייבת את אף אחד מהצדדים ללא הסכמתו, והיא מקבלת תוקף רק לאחר הסכמה הדדית ובאישור בית משפט. במהלך הדיון המגשר הינו דמות נייטרלית שמנסה להוביל אל המצב הטוב ביותר לשני הצדדים, בדיון ושיח רגיש שבו האגו נשאר מחוץ לחדר. ההסכם אותו מביא המגשר לא בית המשפט חייב להיות מאוזן והוגן, אחרת הוא עלול להיפסל בידי בית משפט. כך שגם המגשר עצמו נתון לביקורת חיצונית בכדי למנוע כל הטיה לטובת אחד הצדדים.

כאמור, בכל הנוגע למשמורת על הילדים בהליך גירושין עם ילדים, השיקול המרכזי אותו לוקח בית המשפט בכדי להגיע להכרעה הינו טובת הילד. על מנת להכריע בנוגע לטובת הילד, השופטים מסתכלים על התמונה המלאה של התא המשפחתי והליך הגירושין. על ההורה שרוצה לקבל את המשמורת על הילדים להוכיח כי טובתם היא זו שעומדת לנגד עיניו לאורך כל הדרך. לכן גם לנכונות להגיע להליך גירושין ולהגיע להסכמות הדדיות טרם פתיחת הליכים משפטיים צפויה להיות השפעה על שיקול הדעת של השופטים בהמשך הדרך. הורה שיסרב להגיע עם נכונות ונפש חפצה להליך הגישור בכדי לצמצם את הסכסוך, עלול לפגוע בסיכוייו לקבל את המשמורת בהמשך הדרך.

ליווי משפטי בהליך גירושין עם ילדים

הליך גירושין עם ילדים איננו דבר קל. אם אתם עומדים בתחילתו של הליך גירושין ברבנות או בבית הדין לענייני משפחה, כדאי שיהיה לצידכם ליווי משפטי מקצועי שיסייע לכם להתמודד עם ההליך המורכב. ניסיוננו מלמד אותנו כי עו"ד טוב לדיני משפחה יכול לפתור את המחלוקות בצורה יעילה, שמתאפשר חזרה מהירה ככל הניתן לחיים הרגילים גם לאחר שהסכסוך ייגמר.

עו"ד אסתר שלום היא עו"ד לענייני משפחה, בעלת משרד בוטיק וותיק ברמת גן. עו"ד אסתר שלום מעניקה לכל לקוח מעטפת משפטית מלאה, שמותאמת וקשובה לצרכיו של הלקוח, ורואה את האדם שנמצא מעבר לעובדות המשפטיות.

הניסיון העשיר והידע המקצועי שצברה לאורך השנים, מאפשר לה להעניק שירות ללא פשרות. לצד שירותיה המשפטיים, עו"ד אסתר שלום היא גם מגשרת מוסמכת ובעלת ניסיון רב בתחום הגישור. לצד הנכונות להילחם בנחישות על זכויות הלקוח, עורכת הדין מאמינה כי עדיף לנסות ולעבור את הליך הגירושין מתוך בגרות ותוך ניהול שיח הדדי ומכבד מחוץ לבית משפט כאשר ניתן, על מנת להשיג את התוצאה האופטימלית.

בתקופה קשה של גירושין, חשוב לנו לומר לכם שאתם לא לבד. במשרד עו"ד אסתר שלום טיפנו כבר בעשרות תיקי גירושין לאורך השנים, ואנחנו כאן עם כל הניסיון שלנו, בשבילכם, בכדי להבטיח את זכויותיכם ולתת כתף תומכת לאורך ההליך. 

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

תהליך גירושין

תהליך גירושין הינו הבולט מהארוכים והמתישים מהתהליכים הבירוקרטים והמשפטיים בישראל. תהליך גירושין אינו מתחיל ביום הגשת התביעה בבית הדין הרבני.

קרא עוד »
דילוג לתוכן