הסכם ממון לפני נישואין עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

הסכם ממון לפני נישואין

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

אחרי חיפושים רבים, מצאתם את האהבה הגדולה שלכם ואתם עומדים להתחתן. לצד ההכנות הרבות לחתונה המרגשת, מומלץ גם לערוך הסכם ממון לפני נישואין. מדוע כדאי לעשות זאת? האם מומלץ לחתום על ההסכם טרם נישאים או לאחר החתונה? היכן מאשרים את ההסכם ומדוע חשוב לפנות לעורך דין בעניין זה?

ארבע סיבות לחתימה על הסכם ממון

עורכי דין המתמחים בדיני משפחה וגירושין ממליצים על עריכת הסכם ממון. ניתן לחתום על הסכם ממון לפני נישואין או לאחריהם. כמו כן, זוגות רבים אשר עברו הליך גירושין ללא שערכו הסכם זה יוכלו להעיד כי בדיעבד הם מתחרטים על כך. למה כדאי לעשות את הצעד הזה? להלן כמה מן הסיבות העיקריות:

  1. ביטחון בעתיד הכלכלי. אחד החששות הגדולים ביותר של כולנו הוא עתידנו הכלכלי. עריכת הסכם ממון מסירה חלק גדול מאוד מחשש זה. זה היות שבני הזוג יודעים מראש כיצד יחולקו הנכסים ביניהם היה ומערכת היחסים תגיע לסיומה.
  2. חלוקת רכוש בהתאמה אישית. חוק יחסי ממון אמנם מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני זוג בעת פרידה, אך הסכם ממון מאפשר לצדדים ליצור תנאי חלוקה שמתאימים להם, על פי רצונם האישי והעדפותיהם.
  3. זוגיות טובה יותר. חתימה על הסכם ממון לפני נישואין מעניקה לבני הזוג שקט נפשי. חתימה מאפשרת לנהל זוגיות אוהבת ללא חשש מאינטרס כלכלי כזה או אחר.
  4. מניעת מאבק משפטי. היה ובני הזוג יחליטו להיפרד, הרי שאחת הסוגיות המורכבות והטעונות ביותר בהליך הגירושין כבר מוסדרת. כך לא נקלעים בני הזוג לסכסוך בעניין זה, מה שקורה במקרים רבים.

הסכם ממון – לפני שמתחתנים או אחרי הנישואין?

הבחירה מתי לערוך הסכם ממון היא אישית. זה היות שהחוק מאפשר לבני הזוג לחתום על ההסכם בכל שלב של מערכת היחסים. ישנם זוגות אשר יעדיפו לחתום על הסכם ממון לפני נישואין. כדי לוודא, טרם שהם צועדים תחת החופה, כי הם תמימי דעים בכל הנוגע לפן הכלכלי של הקשר. אלו רואים, כפי שהסברנו לעיל, בעריכת ההסכם כצעד בונה זוגיות. אחד מהצעדים שמגבירים את האמון שלהם זה בזו. לעומת זאת, זוגות אחרים יפנו לעורך דין בסוגיה זו דווקא לאחר הנישואין. אם מתוך חשש כי העלאת הנושא תביא למשבר ביניהם לפני החתונה ואם משום שרק לאחר כן קיבלו החלטה על צעד זה. מתי עדיף לחתום על הסכם ממון?

לשאלה זו אין תשובה נכונה ולא נכונה. הדבר תלוי באופיים של בני הזוג, בנסיבות חייהם ובסופו של יום, בהעדפה האישית שלהם. נציין, כי העיתוי בו יחתמו הצדדים על ההסכם יקבע את הליך אישורו. למה אנו מתכוונים? הסכם ממון לא יהיה בעל תוקף משפטי מחייב, אלא לאחר שעבר אימות של נוטריון או אישור של ערכאה משפטית. כאשר עורכים הסכם ממון לפני נישואין, נתונה לבני הזוג הבחירה אל מי מהם לפנות. אולם אם ההסכם נחתם לאחר שבני הזוג התחתנו, הם מחויבים לפנות לערכאה משפטית.

פנייה לנוטריון או לבית המשפט

כאמור מעלה, על מנת שהסכם ממון יקבל תוקף מחייב, על בני הזוג לפנות לנוטריון לאימות החתימה על ההסכם. או להגישו לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. בעת עריכת הסכם ממון לפני נישואין נתונה לבני הזוג הבחירה האם לפנות אל נוטריון או למי מן הערכאות. חתימה על ההסכם לאחר החתונה שונה במעט. החוק מחייב את בני הזוג לפנות אך ורק לבית המשפט או לבית הדין.

ישנו יתרון רב באישור הסכם ממון בפני ערכאה משפטית ומומלץ לעשות כן, גם כאשר הצדדים אינם מחויבים לכך משום שההסכם נערך בטרם בני הזוג נישאו, מדוע? הטעם לכך הוא כי במסגרת הליך האישור, מוודא בית המשפט כי הצדדים מבינים את תוכנו של ההסכם. כמובן, גם את השלכותיו. בית המשפט מוודא כי הם חתמו על ההסכם מרצון חופשי ולא בשל לחץ או כפייה כלשהם. אז, יקבל ההסכם תוקף של פסק דין ובדרך זו ניתן למנוע  את מרבית הטענות לביטול הסכם ממון, סיטואציה שקורית לא פעם, כאשר לאחר שנים, עולה דרישה חד צדדית מבן או מבת הזוג לבטל את ההסכם שנחתם. .

 הסכם ממון עורכים אצל עורך דין

לעריכת הסכם ממון תרומה רבה מאוד לבני הזוג. גם לאורך הקשר עצמו בכלל ובעת פרידה בפרט ופירטנו על כך בהרחבה. ההסכם מאפשר לבני הזוג להתאים אישית את הסדר חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של גירושין. ובד בבד, לחזק את האמון ביניהם בתוך מערכת היחסים. בכוחו למנוע סכסוך כלכלי עתידי בין הצדדים במקרה של גירושין והוא מעניק ביטחון כלכלי עתידי. כפי שאנו מבינים, ניתן לערוך הסכם ממון לפני נישואין וכן לאחריהם וזאת על פי בחירתו האינדיבידואלית של כל זוג.

על מנת שהסכם ממון יגשים את כל המטרות שלעיל ויעמוד במבחן הזמן, עליו לשקף את צרכיהם ורצונותיהם של בני הזוג. עליו לקחת בחשבון סיטואציות שונות שעלולות להיווצר. עליו להיות מנוסח כהלכה ולספק מענה משפטי וכלכלי מקיף ומהודק. על כן, קיימת חשיבות גדולה מאוד כי בני הזוג יפנו לעורך דין מומחה לצורך עריכת הסכם ממון מקצועי ואיכותי. עורך הדין ידאג לכל הפרטים והדקויות. הוא ידריך את בני הזוג כיצד לנהוג על מנת לשמור על תוקפו של ההסכם. כמו כן, הוא ינחה מתי יש לפנות אליו כדי לעדכן את ההסכם וכמובן יטפל בהליך אישורו בערכאה המשפטית.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הסכם יחסי ממון

קיבלם החלטה לערוך הסכם יחסי ממון? חתימה על הסכם זה תעניק לכם בין היתר וודאות כלכלית ובכוחה למנוע סכסוך כספי

קרא עוד »

ביטול הסכם ממון

הרצון לבחור באופן אישי את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, לנהל זוגיות שלווה, ללא חשש מפני אינטרס כלכלי ולהימנע

קרא עוד »
דילוג לתוכן