זכויות ידועה בציבור עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

זכויות ידועה בציבור

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

ידועה בציבור היא אישה המקיימת מערכת יחסים זוגית בעלת סממני שיתוף אך היא אינה נשואה. נשים ידועות בציבור זכאיות לזכויות שונות ואנו נתמקד בשלוש מהן: זכות הירושה, תשלום מזונות משקמים וקצבת מזונות ילדים מהמוסד לביטוח לאומי.

קבלת זכויות ידועה בציבור = הוכחת הסטטוס

ראשית יש להגדיר מה זה ידועים בציבור ואיך ליתן להוכיח את הסטטוס. להבדיל מאישה נשואה, זכויות ידועה בציבור תלויות בהוכחת הסטטוס שלה ככזו ופעולה זה תידרש לה בכל פעם שהיא תרצה לממש את זכאותה מגורם כלשהו. פירוש הדבר הוא כי יש להביא ראיות מוצקות לכך כי מתקיימת או התקיימה עם בן זוגה, מערכת יחסים זוגית מחייבת ומשק בית משותף. ישנן מגוון דרכים להוכיח את הסטטוס של ידועים בציבור, למשל, הסכם ממון, הצגת תמונות של בני הזוג אשר ברור מהן כי מדובר בשני אנשים המקיימים קשר אינטימי, עדויות של קרובי משפחה וחברים אשר מבלים יחד עם בני הזוג ויכולים להצהיר על קיומו של קשר זוגי ביניהם. כמו כן, אם בני הזוג גרים יחד, תוכל האישה להציג את חוזה השכירות כהוכחה או את נסח הטאבו המעיד על בעלות משותפת של נכס.

זכות ירושה

על פי חוק הירושה ידועים בציבור, אישה ידועה בציבור זכאית לרשת את בן זוגה בעת פטירתו. זה אם מתקיימים שלושה תנאים. הראשון שבהם הוא הוכחת הסטטוס, כפי שהוסבר לעיל. עליה להראות כי השניים היו בני זוג וניהלו משק בית משותף. נדגיש כי כיום, אין זה מחייב מגורים משותפים. אך כן צריכים להתקיים סממנים אחרים של שיתוף. כגון בילויים משותפים, תוכניות לעתיד שהיו לבני הזוג ועוד. התנאי השני לצורך זכויות ידועה בציבור בעניין ירושה הוא כי אין צוואה המורה אחרת. כלומר, שבן הזוג המנוח לא בחר להוריש את רכושו ליורשים אחרים. למשל הורים, ילדים וכדומה. התנאי השלישי הוא כי בני הזוג לא היו נשואים לאנשים אחרים בעת מותו של בן הזוג. זהו המקום להדגיש כי כדי לחסוך לידועים בציבור את הצורך להוכיח את זכות הירושה, יכולים הם לערוך צוואה. בצוואה הם מונים אחד את השנייה כיורשים.

מזונות משקמים

אחד ההבדלים הבודדים בין זכויות ידועה בציבור לבין זכויות אישה נשואה הוא לעניין המזונות. אישה נשואה זכאית לתשלום מזונות אישה כל עוד היא ובעלה נשואים. זכאות זו פגה במתן הגט. לעומת זאת, ידועה בציבור תוכל לקבל מזונות, הנקראים מזונות משקמים רק לאחר הפרידה. כמו כן, זכאות זו נוצרת רק כאשר הייתה בת הזוג תלויה כלכלית בבן זוגה. במקרה כזה נדרש לה פרק זמן להסתגל למצב החדש בו היא צריכה לפרנס את עצמה ולשלם את הוצאותיה. כל זה ללא תמיכתו של בן הזוג. בתי המשפט לענייני משפחה יפסקו לאישה מזונות משקמים לידועה בציבור רק כאשר הייתה תלות ממשית ומהותית בבן הזוג. סכום התשלום ייקבע בהתאם למשכה של מערכת היחסים, גילה ומצבה הבריאותי של האישה, מידת ההסתמכות על בן הזוג, פערי ההשתכרות בין הצדדים ועוד.

קצבת מזונות ילדים

זכויות ידועה בציבור כוללות גם קבלת תשלומים שונים מביטוח לאומי, ביניהם קצבת מזונות ילדים. כאשר בני הזוג נפרדו ולהם ילדים משותפים, מוסדר תשלום המזונות. התשלום נועד לספק את צרכי הילדים. הסכום החודשי שישלם האב לאם נקבע בהסכמת הצדדים או על ידי בית המשפט לענייני משפחה. זה כאשר קיימת מחלוקת בין בני הזוג עליה הם לא מצריכים לגשר. היה והאב אינו עומד בתשלומים כסדרם, תוכל האישה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. באפשרותה לקבל את דמי מזונות ילדים ידועים בציבור. סכום זה מוגבל בתקרה כמו כל יתר התשלומים שניתנים על ידי גורם זה. את ההפרש תוכל היא לגבות מן האב באמצעות ההוצאה לפועל.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הלכת השיתוף

הלכת השיתוף הינה הלכה שנקבעה בפסיקה. היא עוסקת בחלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לפני יום 1.1.1974 או בני זוג

קרא עוד »
דילוג לתוכן