אפשרויות לחלוקת רכוש בגירושין עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

אפשרויות לחלוקת רכוש בגירושין

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

חלוקת רכוש בגירושין מהווה חלק דרמטי בפן הכלכלי של הליך הגירושין. במקרים רבים מתרחשת מלחמה של ממש בנוגע לשאלה כיצד יתחלק הרכוש בין בני הזוג. שמרו על זכויותיכם ואל תוותרו על ייצוג משפטי ברמה הגבוהה ביותר.

הקשיים הכלכליים הנגרמים עקב גירושין

לצערנו פעמים רבות גירושין מובילים למצב כלכלי לא פשוט. הדבר נובע מכך שברוב המקרים עד לרגע הגירושין משק בית אחד התבסס על שתי משכורות אך לאחר הגירושין כל אחד מבני הזוג נאלץ לדאוג לעצמו ועל כן אותו הון אמור להספיק לשני משקי בית. במידה ויש ילדים, ההורה אשר אחראי עליהם צריך לכלכל גם אותם ממשכורת אחת. מדובר בסיטואציה קשה שעלולה להוביל לעוני.

הדין החל בסוגיית חלוקת רכוש בגירושין– דין אזרחי

בהליך הגירושין עצמו ודאי כבר נתקלתם בכך שהדין החל עליכם הוא הדין הדתי – על פי דתכם, ובהתאמה הסמכות המשפטית נתונה לבית הדין הדתי בלבד. לעומת זאת, חשוב לדעת כי בכל הנוגע לחלוקת רכוש בגירושין– הסמכות נתונה לבית משפט לענייני משפחה, כלומר לסמכות אזרחית. הדין האזרחי, ולא הדין הדתי הוא זה שיחול. גם במידה והנושא נכרך בתביעת הגירושין בבית הדין הדתי, עדיין העניין יוכרע על פי הכללים האזרחיים בלבד.

חזקת השיתוף

הדין הישראלי המקורי שהתייחס לחלוקת רכוש, ואשר תקף היום רק לגבי זוגות שנישאו עד 1.1.1974 מחיל את "חזקת השיתוף". לפי חזקה זו, הרכוש של בני זוג נשואים הוא רכוש משותף לשניהם, ללא חשיבות לשאלה על שם מי נרשם, ולכן החלוקה במקרה של פירוק הנישואין תהיה שווה על פי עיקרון איזון משאבים. למעשה ההנחה אז היתה כי כאשר זוג בא בברית הנישואין ברירת המחדל היא כי הרכוש שלהם הופך להיות משותף ולכן בעת הפרידה יש לחלק את הרכוש שווה בשווה בין הצדדים.

חוק יחסי ממון

ב- 1974 נכנס לתוקף חוק יחסי ממון אשר ביטל את חזקת השיתוף האוטומטית הנוגעת לכל רכושם של בני הזוג. החוק קובע כי יש לחלק שווה בשווה את שווי הנכסים המשותפים שבני הזוג צברו בתקופת הנישואין כולל חלוקת זכויות סוציאליות, אך מחריג מהנכסים הללו מספר סוגים של נכסים. למשל, רכוש אשר בני הזוג הביאו איתם מהתקופה שלפני הנישואין לא ייחשב כרכוש משותף. כך גם לגבי מתנות שקיבל אחד מבני הזוג, וכן לגבי ירושה. נכסים כאלו נחשבים "חיצוניים". חלוקת רכוש בגירושין במצב כזה  איננה ברורה תמיד ופעמים רבות המצב נהיה מורכב יותר, לדוגמא כאשר נכס שמגיע עם אחד מבני הזוג מלפני הנישואין עובר שיפוץ שמוביל להשבחה משמעותית מחשבונם המשותף.

הסכם ממון

מצב אפשרי נוסף, הוא כאשר בני הזוג מסדירים ביניהם הסכם ממון. הסכם ממון הוא חוזה משפטי בין בני זוג, אשר מסדיר את כל מה שנוגע לרכוש שלהם ונחתם טרם הנישואין. כאשר נערך הסכם שכזה, לרוב נחסכים דיונים וסכסוכים משפטיים רבים בעת גירושין היות והסדרי הרכוש כבר מוסדרים ומוסכמים על ידי שני הצדדים מבעוד מועד. כמובן שעל מנת שהסכם ממון יקבל תוקף משפטי עליו לעמוד בדרישות שנקבעו בחוק יחסי ממון, ולהיות מנוסח בצורה ברורה ביותר. כאשר הוא אכן עומד בכל הקריטריונים החוקיים, חלוקת רכוש בגירושין תתבצע בהתאם לאמור בו.

יש להבין כי חלוקת רכוש בגירושין הינה עניין מסובך וקריטי ולכן הוא דורש מקצועיות רבה ותשומת לב לפרטים. סכסוכי רכוש עלולים להיות ארוכים ולעיתים רבות כרוכים בעניינים נוספים הנוגעים לגירושין. עורכת הדין אסתר שלום מתמחה בדיני משפחה ותיקי גירושין ותסייע לכם על מנת שתצליחו לקבל את המקסימום בסיטואציה בה אתם נמצאים.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

פירוק שיתוף

ברבים מהליכי הגירושין מתבצע פירוק שיתוף כחלק מחלוקת הרכוש בין בני הזוג. מונח זה שייך לתחום דיני המקרקעין ומשמעותו פירוקה

קרא עוד »

כוונת שיתוף

קניתם דירה לפני הנישואין? חשוב שתדעו כי היא עלולה להיחשב לרכוש משותף בעת גירושין. המשמעות היא כי הצד השני יהיה

קרא עוד »
דילוג לתוכן