חלוקת רכוש על פי הסכם ממון

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

כאשר התקבלה החלטה על גירושין, יש לבצע חלוקת רכוש בין הצדדים. במקרה שבני הזוג חתמו

על הסכם ממון, הרי שזו תתבצע על פי הכתוב בהסכם. בשל ההשלכות הכלכליות של חלוקת הרכוש, נושא זה הופך במקרים רבים את הגירושין לשדה קרב, אולם כאשר נערך הסכם ממון, הרי שסוגיה זו כבר הוכרעה מבעוד מועד. אז, הפתח למחלוקת קטן באופן משמעותי וניתן לקדם באופן יעיל ומהיר יותר את הליך הגירושין.

ללא מאבק משפטי - חלוקת רכוש על פי הסכם ממון

בני זוג שחיו יחד והיו נשואים זה לזו, צוברים במהלך חייהם המשותפים נכסים שונים. בעת פרידה, יש לחלק ביניהם את הרכוש המשותף שנצבר. ישנן שתי דרכים לעשות זאת: חלוקת רכוש על פי הסכם ממון או הסדר איזון משאבים. הפן הכלכלי של הגירושין הוא מורכב מאוד מבחינה משפטית ועל כן יכולה להתעורר מחלוקת משמעותית בין הצדדים. כן, בשל ההשלכות של נושא זה על חייהם של בני הזוג, הרי שכל צד מנסה לשמור על האינטרס שלו והנכונות לפשרה קטנה מאוד. לכן, לא פעם, חלוקת רכוש בין בני זוג היא זו אשר מעכבת את ההתקדמות של הליך הגירושין כי הצדדים שרויים במאבק עיקש.

עריכת הסכם ממון מבקשת למנוע את התרחיש הזה על ידי קביעה מבעוד מועד כיצד יחולק הרכוש בין הצדדים במקרה של גירושין. הסכם ממון נחתם כאשר בני הזוג אוהבים ומערכת היחסים בפריחתה, אז, קובעים הם בצורה הוגנת כלפי שני הצדדים, את אופן חלוקת הרכוש ביניהם היה וייפרדו בעתיד. כאשר הרגע הזה מגיע, הרי שחלוקת הרכוש תתבצע על פי הקבוע בהסכם וכך נמנעים בני הזוג ממאבק משפטי בנושא זה. בודדים המקרים בהם בשל הטענות של אחד מבני הזוג ניתן להביא לביטול הסכם ממון.

נשמח להיות בקשר

ביטול הסכם ממון

כפי שאמרנו, כל היכן שחתמו בני הזוג על הסכם ממון, הרי שבעת גירושין, חלוקת הרכוש תתבצע על פיו. אולם, ישנם מקרים בהם מסרב אחד הצדדים לכבד את ההסכם והוא מנסה לטעון לבטלותו. זאת למשל בטענה כי חתם על ההסכם בשל הטעייה של הצד השני, או שהחתימה עליו לא נעשתה מרצון חופשי, אלא מלחץ או עושק מצד בן או בת הזוג. נדגיש כי טענות מן הסוג הזה מתקבלות לעיתים נדירות מאוד, משום שהסכם ממון דורש אימות של נוטריון או אישור של בית משפט. פירוש הדבר הוא כי לפני שבני הזוג חתמו על ההסכם, הם נשאלו האם הם מבינים אותו והאם הם חותמים עליו בחפץ לב.

 

משכך, כאשר מי מהצדדים מבקש למנוע חלוקת רכוש על פי הסכם ממון, חשוב לדעת כי תרחיש זה כמעט בלתי אפשרי ויהיה צורך להוכיח לבית המשפט כי נפלו פגמים מהותיים באופן עריכת ההסכם או בהליך אישורו, על מנת שזה יורה על ביטול הסכם ממון.

חלוקת רכוש בין בני זוג בהעדר הסכם ממון

למרות כי ישנה עלייה במודעות לחשיבותו, מרבית הזוגות בישראל עדיין אינם עורכים הסכם ממון. אז, בעת גירושין או פרידה, חלוקת רכוש בין בני זוג תתבצע על פי הסדר של איזון משאבים. במסגרתו, יש לערוך חלוקה שווה של הנכסים בין בני הזוג. במצב זה ישנו פתח גדול למחלוקות עמוקות בין הצדדים, בדבר חישוב השווי של כל נכס. זאת בפרט, אם הרכוש של בני הזוג כולל נכסים כגון: עסק עצמאי, דירה להשקעה, מניות, אופציות וכדומה, אשר חישוב שווים הוא משימה מורכבת מאוד. בעת חלוקת רכוש על פי הסכם ממון, סוגיות אלו הוכרעו מראש, או לכל הפחות הותוו עקרונות מנחים, כך שקל יותר להסדיר את העניין.

כאשר בני הזוג אינם מצליחים ליישב את המחלוקת ביניהם במסגרת איזון המשאבים, הרי שהדבר מגיע במקרים רבים לפתחו של בית המשפט. אז, הליך הגירושין לא יסתיים עד שהתביעה תוכרע וזה יכול לקחת זמן רב, בעוד המתחים בין בני הזוג מסלימים. על כן, יותר ויותר זוגות מחליטים כבר בתחילת מערכת היחסים לחתום על הסכם ממון. זאת על מנת שאם יגיע היום שבו מערכת היחסים תעלה על שרטון, תתבצע חלוקת רכוש על פי הסכם ממון. אז, בני הזוג לא ייקלעו למאבק כלכלי יקר אשר יאריך את הליך הגירושין ויקשה עליו.   

זקוקים לסיוע? זה הזמן ליצור איתי קשר
או חייגו עכשיו: 052-970-6731

חלוקת רכוש על פי הסכם ממון – שאלות ותשובות

שתי סיבות עיקריות: האחת, בני הזוג קובעים על פי האופן שמתאים להם, מה תהיה חלוקת הרכוש ביניהם בעת פרידה. כך, הם אינם כפופים להסדר איזון המשאבים, הקובע חלוקה שווה בין הצדדים. השנייה, הסכם ממון יוצר הפרדה ברורה בין רכוש אישי של כל אחד מבני הזוג, איתו הגיעו אל הקשר, לבין רכוש משותף, אשר רק הוא יחולק ביניהם במקרה של גירושין.

יש מי שעבורם הסכם ממון נתפס כהבעת חוסר אמון. במצב זה, כאשר אחד מבני הזוג מעלה את הנושא, יכול הדבר ליצור קרע בין בני הזוג. אולם, למעשה, הסדרת הפן הכלכלי של הקשר הזוגי יכולה לתת לבני הזוג שקט נפשי וביטחון גדול יותר זה בזו, כי יחסיהם כנים ואמיתיים ואינם מבוססים על אינטרס כספי כלשהו.

הסכם ממון נועד להפריד בין רכוש משותף לבין רכוש אישי, הוא מעניק לבני זוג וודאות כלכלית כיצד ייראה עתידם במקרה של פרידה וכן, יכול למנוע את היווצרותו של סכסוך כספי בין בני הזוג בעת גירושין. זאת בזכות העובדה כי חלוקת הרכוש כבר הוסדרה מבעוד מועד ובני הזוג אינם נדרשים לדון בה כעת כשיחסיהם עלו על שרטון.

הסכם ממון נכנס לתוקף לאחר שעבר הליך של אימות על ידי נוטריון, או אישור של ערכאה משפטית. המטרה בכך היא לוודא כי בני הזוג מבינים את הוראות ההסכם וחתמו עליו מרצונם החופשי. לאחר הליך של אימות או אישור, יהיה ההסכם בתוקף כל עוד לא בוטל בהסכמה על ידי בני הזוג,  או על ידי בית המשפט על פי בקשה של אחד מהצדדים.  

בהעדר הסכם ממון, חלוקת הנכסים בין בני הזוג מתבצעת על פי הסדר איזון המשאבים. זה קובע חלוקה שווה של הרכוש המשותף בין הצדדים. בשל העובדה כי גם רכוש אישי יכול להיחשב לרכוש משותף בתנאים מסוימים, בוחרים זוגות רבים לערוך הסכם ממון כדי למנוע את התערבבותם של נכסים אישיים בנכסים משותפים.

זקוקים לסיוע? זה הזמן ליצור איתי קשר
או חייגו עכשיו: 052-970-6731
דילוג לתוכן