ידועים בציבור שלא גרים ביחד עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

ידועים בציבור שלא גרים ביחד

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

ההכרה של בני זוג כידועים בציבור היא בעלת חשיבות כלכלית, משפטית ורגשית. בעבר, ידועים בציבור שלא גרים ביחד, לא יכלו לקבל הכרה זו. אולם לאורך השנים ריככו בתי המשפט לענייני משפחה את דרישת המגורים. כיום, במידה שמערכת היחסים היא שיתופית במובנים אחרים, יוכלו בני זוג לקבל את ההכרה המיוחלת. גם אם הם אינם חולקים קורת גג אחת.

ידועים בציבור – זוגיות ללא נישואין

למוסד הנישואין בישראל יש מקום נכבד. אין כל ספק בכך. אולם, לצדו ישנם זוגות אשר מספרם הולך וגדל בשנים האחרונות, אשר מקיימים קשר זוגי רציני ומחייב אך אינם נשואים זה לזו. זוגות אלו נקראים ידועים בציבור, כאשר ישנם לא מעט ידועים בציבור שלא גרים ביחד.  הסיבות לאי מיסוד הקשר בברית הנישואין יכולות להיות שונות מאוד. יש מי שמנועים מבחינה הלכתית להינשא ברבנות, למשל זוגות בני דתות שונות או כהן וגרושה. כמו כן, ישנם זוגות אשר בוחרים שלא להתחתן משהם אינם חשים בצורך למסד את הקשר. לצידם, זוגות אשר מתנגדים למוסד הרבנות ואינם נישאים מתוך עקרון אידיאולוגי. למרות השוני הזה, יש לזוגות הללו דבר אחד משותף. הם מעוניינים כי יכירו בהם כידועים בציבור. זה על מנת שיוכלו לקבל את הזכויות השונות להן הם זכאים. הכרה זו ניתנת לזוגות אשר מקיימים מערכת יחסים זוגית ומשק בית משותף. האם גם ידועים בציבור שלא גרים ביחד יכולים לקבל הכרה זו? מיד נראה.

על חשיבות ההכרה כידועים בציבור

טרם נתייחס לשאלת המגורים כפרמטר להכרה בסטטוס של ידועים בציבור, חשוב שנבין מדוע ההכרה זו נחוצה בכלל. ובכן, עם מספרם ההולך וגדל של זוגות המקיימים קשר מחייב ללא נישואין, הושווה אט אט מעמדם של ידועים בציבור, במובנים רבים, לזה של זוגות נשואים. כך, זכאים הם לאותן זכויות כמו זוגות נשואים. זכויות מן המוסד לביטוח לאומי למשל. לדוגמא, ידועה בציבור שילדה ומעוניינת שבן זוגה יחליף אותה בחופשת הלידה ויקבל דמי לידה במקומה, תשלום קצבת שארים, פטור מתשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות לידועה בציבור שאינה עובדת אך בן זוגה עובד ועוד. בני זוג ידועים בציבור יורשים זה את זו כמו זוג נשוי. וכן, בעת פרידה, למעט עניין מזונות אישה, ידועים בציבור זכאים לאותן זכויות כמו זוג נשוי בהליכי גירושין. מדובר על זכויות משמורת, מזונות ילדים וחלוקת רכוש. לכל אלו ערך כלכלי רב. לכן חשוב כל כך לידועים בציבור להוכיח כי הם אכן עונים להגדרה ולממש את זכויותיהם אלו.

 האם בני הזוג חייבים לגור יחד?

מתי נחשבים לידועים בציבור? ההגדרה של ידועים בציבור היא בני זוג במערכת יחסים מחייבת המנהלים משק בית משותף. ככל שבני הזוג יכולים להוכיח את קיומם של אלו, יהיו זכאים לקבל את הזכויות שהזכרנו לעיל ואחרות. כאמור בדומה לזוגות נשואים. במשך שנים, המונח משק בית משותף חייב מגורים תחת אותה קורת גג. משכך, ידועים בציבור שלא גרים ביחד לא מילאו תנאי זה ולא יכלו לקבל את ההכרה וליהנות מהזכויות הכלכליות השונות. עם חלוף הזמן, הרחיבו בתי המשפט לדיני משפחה את ההגדרה של ידועים בציבור וכיום, כל עוד בני הזוג מראים אינדיקציות אחרות לחיי שיתוף, מגורים משותפים כבר אינו תנאי להכרה בסטטוס. כך למשל נסיעות משותפות לטיולים ולחופשות, תמונות עם משפחה וחברים. אלו יכולים להוות עדות איתנה לקיומו של הקשר אף מבלי שבני הזוג חיים יחד.

הפסיקה ראתה את הצורך להגמיש את ההגדרה של משק בית משותף עם ההבנה כי לא מעט מן הזוגות מנהלים קשר משמעותי ללא שהם חולקים את אותה קורת גג. למשל, זוגות בפרק ב', המחויבים זה לזו אך מעדיפים להישאר בבתים נפרדים ולגדל את ילדיהם.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הלכת השיתוף

הלכת השיתוף הינה הלכה שנקבעה בפסיקה. היא עוסקת בחלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לפני יום 1.1.1974 או בני זוג

קרא עוד »
דילוג לתוכן