ידועים בציבור עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

מה זה ידועים בציבור

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

מהם ידועים בציבור

ידועים בציבור הם זוג שחי יחד ומנהל משק בית משותף בלי להתחתן. להגדרה הזו ישנן השלכות רבות, גם בין בני הזוג עצמם וגם בינם לצדדים שלישיים. בנוסף, ישנם חובות וזכויות מתוקף סטטוס זה, חלקן דומות מאד לאלו שיש לזוגות נשואים, וחלקן שונות מעט.

כיצד ניתן להיות מוכרים כידועים בציבור?

התפיסה של בתי המשפט בישראל היא כי הקריטריון להיחשב כידוע בציבור או ידועה בציבור הוא "אורח חיים תקין ומאמץ משותף". בפרט ניתן לחלק הגדרה זו ל – 4 תנאים מצטברים:
1. מגורים משותפים – תחת אותה קורת גג, כאשר הזמן המינימלי שהוכר בפסיקה הוא 4 חודשים, אך אין הכרעה סופית בנושא.
2. משק בית משותף – כלומר שיתוף כלכלי.
3. אורח חיים תקין ואינטימיות – תנאי שייבדק לפי הנסיבות.
4. ההצגה החברתית – האם הציבור שמכיר אותם רואה בהם בני זוג.

קטגוריות עיקריות של זוגות יכנסו תחת ההגדרה של ידועים בציבור

1. זוגות שאינם יכולים להינשא – היות ויש לדין הדתי מונופול בכל הנוגע לנישואין וגירושין בישראל, ישנם זוגות שלא יכולים להינשא בארץ שכן הם אסורים לנישואין לפי ההלכה היהודית. לקטגוריה זו נכנסים זוגות חד מיניים, גרושה וכהן וכדומה.
2. זוגות שאינם נישאים מבחינה אידיאולוגית – ישנם זוגות שלא רוצים את התערבות המדינה, ולא מעוניינים להינשא דרך הממסד הרבני.
לגבי זוגות שטרם בשלו – הכוונה לזוגות שייתכן ויינשאו בעתיד, ובינתיים בוחרים לבחון דרך מגורים משותפים האם הם רוצים להמשיך את הקשר ביניהם – הפסיקה נוטה שלא להכיר בהם כידועים בציבור שכן הם עוד לא החליטו על מיסוד הקשר.

זוגות חד מיניים

זוגות חד מיניים כידוע לא יכולים להינשא בארץ לאור הדין הדתי. המסגרת של ידועים בציבור כוללת גם זוגות חד מיניים ובכך מאפשרת להם לקבל זכויות וחובות הדומות לאלו של זוגות נשואים למרות שלא נישאו.

האם יש חובת מזונות בעת פרידה?

כאמור ידועים בציבור אינם נשואים, ולכן לא חלה חובת מזונות של הגבר כלפי האשה מכוח הדין הדתי. עם זאת, בית המשפט קבע כי ישנם זכויות לידועה בציבור ובמקרים מסוימים יש לפסוק לאישה מזונות אזרחיים לאור העובדה שהתקיימה מערכת יחסים מחייבת בין בני הזוג. גם עקרון תום הלב מוביל את ההחלטה הזו, וכן מצבים בהם האישה הסתמכה על הגבר מבחינה כלכלית.

חלוקת הרכוש במקרה של פרידה

בעת פרידה חלוקת הרכוש תתבצע לפי דין הנקרא "הלכת השיתוף". הדין חל כיום על זוגות נשואים שנישאו עד 1.1.1974. הלכת השיתוף מניחה שברירת המחדל של זוג שחי יחד, היא שרכושם משותף. לכן בעת פרידה יש להתחלק ברכוש של שניהם באופן שווה בשווה לפי ערכו הכלכלי. הלכה זו חלה על ידועים בציבור אשר נפרדים.

זכויות נוספות

זוגות המקבלים הכרה משפטית כידועים בציבור זכאים למספר זכויות בדומה לזוגות נשואים, בין השאר:
זכויות ביטוח לאומי. על מנת לקבל זכויות שוות לזוג נשוי, הזוג מתבקש למלא פרטים עליו. זה כולל תצהיר של שני עדים לגבי מערכת היחסים ביניהם ואישורים נדרשים.
זכויות ירושה. זוג הנחשב לידועים בציבור נחשב כמו זוג נשוי לעניין ירושה. במידה ואחד מהם נפטר השני רשאי לרשת אותו לפי חוק הירושה אם אין צוואה שמורה אחרת.

זקוקים לייעוץ משפטי בקשר למצבכם? אל תתפרשו על עורך דין לענייני משפחה ברמה גבוהה. עורכת דין אסתר שלום מתמחה במגוון נושאים בדיני משפחה. היא מייצגת ומלווה את לקוחותיה בצורה אישית ומקצועית.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הלכת השיתוף

הלכת השיתוף הינה הלכה שנקבעה בפסיקה. היא עוסקת בחלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לפני יום 1.1.1974 או בני זוג

קרא עוד »
דילוג לתוכן