מזונות אישה לאחר גירושין אסתר שלום משרד עורכי דין

מזונות אישה לאחר גירושין

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

במעמד החופה, חותם הבעל על הכתובה, בה הוא מתחייב לספק לאשתו את "שארה, כסותה ועונתה". המונח שארה פירושו מזונות ומכאן מגיעה החובה של הבעל למזונות אישה. האם זו חלה רק בתקופת הנישואין או שמא ישנם מזונות אישה לאחר גירושין?

חיוב הבעל במזונות אישה

הדין העברי יצר לבעל מספר חובות כלפי אשתו ובראשם חובת המזונות. הן מזונות ילדים והן מזונות אישה. פירושה הוא כי על הבעל לספק את כל צרכיה של אשתו, לפרנס ולכלכל אותה. זכות זו תעמוד לאישה כל עוד בני הזוג נשואים ובלבד כי לא נוצרה כל עילה השוללת ממנה את הזכאות זו, כפי שנסביר להלן. סוגיה זו של מזונות אישה מתעוררת מטבע הדברים, רק כאשר נוצר קרע בין הצדדים אשר במסגרתו מפסיק הבעל לכלכל את אשתו ולדאוג לה. במקרה שכזה, תוכל היא להגיש נגדו תביעה בגין תשלום מזונות אישה לאחת הערכאות המשפטיות המוסמכות. בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. אז ייפסקו לטובתה דמי מזונות, אותם הבעל יהיה מחויב לשלם לה כדי שתוכל לממן את הוצאותיה. עד מתי יהיה על הבעל לשלם את דמי המזונות? ובמילים אחרות, מזונות אישה לאחר גירושין, האמנם?

מזונות אישה נשואה – עד מתי?

ישנה נטייה לקשר בין מזונות אישה לבין מזונות ילדים. מכאן, ההנחה המוטעית כי כמו הילדים, גם האישה תהיה זכאית לתשלום מזונות אישה לאחר גירושין. אולם, למעשה זכות האישה למזונות קיימת רק כל עוד בני הזוג נשואים. היא פגה עם מתן הגט. נדגיש, כי הצדדים יכולים להיות מסוכסכים זמן רב ואף לגור בנפרד. אך כל עוד הנישואין לא פקעו, האישה תהיה זכאית למזונות מבעלה. כך הם פני הדברים גם במקרה של סרבנות גט, מצב שבו אחד מבני הזוג מסרב לתת או לקבל גט. החריג לאמור לעיל הוא כאשר מתקיימת עילה אחת או יותר, אשר שוללת את הזכות לתשלום דמי מזונות. אז תוכל האישה לאבד את זכאותה זו גם אם בני הזוג עדיין נשואים.

מתי תישלל מהאישה הזכות למזונות?

ראשית, כאמור מעלה, האישה לא תהיה זכאית עוד למזונות לאחר מתן הגט, כלומר, אין מזונות אישה לאחר סיום הליכי גירושין. שנית, עוד בתקופת הנישואין, עלולה האישה לאבד את זכאותה לתשלום מזונות, בשל עילות שונות, ביניהן:

  1. איום קיום מצוות: כאשר אישה גורמת במכוון לבעלה לעבור על חוקי ההלכה. על הבעל להוכיח כי דיבר עם האישה על התנהגותה וניסה להביא לשינויה. להוכיח כי היא אשתו פעלה בחוסר תום לב וכי בדרך שגרה הוא מקיים את מצוות הדת.
  2. אי קיום יחסי אישות. על פי דין תורה, האישה מחויבת לקיים יחסי מין עם בעלה. סירובה לעשות כן מסיבה לא לגיטימית, היא עילה לשלילת מזונותיה.
  3. בגידה. הוכיח הבעל באמצעות ראיות פוזיטיביות כי האישה ביצעה מעשה של ניאוף. במקרה כזה עלולה היא לאבד את זכאותה למזונות מבעלה.
  4. עזיבה לא מוצדקת. כאשר האישה עוזבת את הבית שלא בשל אלימות הבעל, או סיבה לגיטימית אחרת. כך יוכל הבעל לדרוש את שלילת מזונותיה.
  5. אישה עובדת. במידה שהכנסתה של האישה מספיקה למימון כל הוצאותיה, יכול ותישלל ממנה הזכות לתשלום זה.

היקף החיוב במזונות אישה

המשפט העברי קובע " עולה עמו ואינה יורדת". פירושו של כלל זה הוא כי האישה זכאית להמשיך לחיות ברמת החיים אליה הורגלה בחייה עם בעלה כל עוד הם נשואים. נדגיש שוב, כי אין המדובר על מזונות אישה לאחר גירושין, אלא עד לפקיעתם. עד מתן גט. אף אם בני הזוג כבר פרודים ואינם חיים עוד יחד, עומדת לאישה הזכות לאותה רמת חיים. היא תבוא לידי ביטוי בהיקף החיוב אשר יוטל על הבעל. בהעדר הסכמה בין הצדדים לגבי גובה המזונות,תגיש האישה תביעה. במסגרתה תידרש להוכיח את היקף הוצאותיה. הבעל מצידו, ינסה לסתור את טענותיה על מנת להביא לכך כי יוטל עליו חיוב נמוך יותר. כמו כן, יכול הוא לנסות להוכיח כי קיימת עילה לשלילת זכות האישה למזונות כפי שפירטנו לעיל.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

מזונות אישה גרושה

מזונות אישה גרושה נתפסים כתשלום נדיר למדי. התשלום מהווה תיעוד לפירוק היחסים הזוגיים בצורה הטובה והמכובדת ביותר. ללא מאבקי כוח

קרא עוד »

הסכם מזונות

הסכם מזונות קובע מהו גובה דמי המזונות אשר כל הורה נדרש לשלם עבור ילדיו, מתי יועבר התשלום וכיצד. הסכם זה

קרא עוד »

דמי מזונות לילד

דמי מזונות לילד היא זכות הקיימת לילדים, בה מתקבל תשלום המממן את צרכיהם ורווחתם. המזונות הם שיטה לפיצוי ולאיזון כלכלי

קרא עוד »

חוק מזונות

חוק מזונות חל על כל הסכם גירושין שבו נדרש כיסוי להוצאות המשפחה, כאשר על פי רוב מדובר במזונות ילדים ובמקרים

קרא עוד »

חישוב מזונות

כל זוג שמתגרש מוטרד לבטח מההסכמה בנוגע לדמי המזונות. שאלת רמת החיים והיכולת הכלכלית שאחרי חיי הנישואין מטרידה גברים ונשים

קרא עוד »

תביעה למזונות זמניים

תביעה למזונות זמניים מאפשרת להורים שנמצאים בהליך גירושין מבני זוגם ברבנות וכעת נותרו לבדם בגידול הילדים, לקבל סיוע כלכלי מסוים

קרא עוד »
דילוג לתוכן