עורכת דין לענייני גירושין עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

עורכת דין גירושין ודיני משפחה

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

כיום 1 מכל 3 זוגות בישראל עתיד להתרגש. יש הצופים כי בשנים הקרובות המגמה צפויה להחמיר עד לכדי 1 מכל 2. כך בדיוק קורה כיום במדינות מפותחות אחרות כדוגמת ארצות הברית. לנוכח מגמת הגירושין אשר הפכה לרווחת יותר ויותר בעולם המערבי, מתקבע תפקידה של עורכת דין גירושין כגורם מרכזי. גורשם, אשר בידו לחרוץ דינים וגורלות. זאת מכיוון שהליך הגירושין מורכב ומסובך וכולל בתוכו היבטים רבים אשר ניתנים למשא ומתן. זה היות ולא כל הליכי הדין מתקיימים בהכרח במסדרונות היכל הצדק. במאמר הקרוב נסקור את תפקידה ומשמעותה של עורכת הדין לענייני גירושין. כיצד תוכלו להיעזר בה במסגרת ההליך עצמו?

אז איך בעצם מתגרשים?

גירושין אינו דבר אשר נעשה כלאחר יד. מדובר בהחלטה דרמטית. החלטה שמשפיעה ומעצבת מחדש את האופן בו אנו ובני ביתנו חיים מקצה אל הקצה. עם זאת, כאשר מערכת יחסים בין 2 אנשים אינה מתפקדת עוד, וכאשר אינם מצליחים או שמא אינם מעוניינים לעשות את שנדרש כדי לתקנה – לעתים אין מנוס מפנייה משותפת לדרך חדשה ועצמאית. כמו כן, חשוב לציין כי הליך הגירושין הינו שונה ממדינה למדינה. ההליך נקבע בהתאם לנורמות החברתיות והמשפטיות אשר קיימות באותה ישות שיפוטית. מטעמי נוחות ורלוונטיות, במאמר הקרוב נדון בעיקר בתקנות הנהוגות בדין הישראלי.

בנוסף לכך, הליך הגירושין אמנם מסתיים בהצהרת בית הדין הרבני כי הנישואין שבין זוג הותרו וכי הינם כעת גרושים. עם זאת ראשית ההליך נובע בהחלטה מוקדמת יותר. החלטה אשר נעשית מצד מי מבין בני הזוג כי עליהם לפנות לדרך חדשה. החלטה אשר ראוי שתחל בפנייה מוקדמת לעורכת דין גירושין. לתזמון מרכיב מכריע בעניין הגירושין.

חשיבותו של תזמון הגירושין אל מול תקדים משפטי

כאשר קיים רצון לקיים הליך גירושין כדאי להבין מדוע קיימת חשיבות רבה לתזמון. חשיבות לפניה מוקדמת לעורך דין. צריך להתבונן באופן בו המשפט הישראלי מעגן ודן בענייני גירושין שבין בני זוג. זה בעקבות הסכמי סטטוס קוו אשר נכרתו בין הנהגת המדינה בשנות קיומה הראשונות עם נציגי הרבנות הראשית דאז. עוד מאז הוחלט כי יהיו כמה תחומים אשר לעולם ועד יהיו תחת תחומי החלטתה של הרבנות ובאי כוחה. במקרה זה בית הדין הרבני. אחד מתחומים אלו הו נושא הנישואין והגירושין שבין בני זוג.

לעומת זאת, במרוץ השנים ובהתאם לצורך הקיים אצל מי מבין הזוגות אשר אינם מעוניינים להתגרש בחסות הרבנות, נדונו גם תיקי גירושין רבים במסגרת בית המשפט לענייני משפחה. אם כך, כיצד ניתן להתנהל אל מול 2 בתי משפט שונים? שני בתי משפט שדנים לפי סט ערכים שונה את אותם המקרים בדיוק? אל דאגה – עוד נגיע לזה.

בהמשך לכך, חשיבות התזמון נגזרת מכך שכאשר מתבצעת פניה כלשהי באמצעות עורכת דין גירושין לבית דין אשר יהיה. בין אם רבני או בין אם לענייני משפחה (כלומר מטעם המדינה עצמה), נכרכים באותו בית דין כלל העניינים החומריים אשר רלוונטיים לאותם גירושין.

איך מתחילים את התהליך?

כלומר, במידה וזוג מעוניין להתגרש, אילו אחד מהם יפנה באמצעות עורכת דין גירושין שלו לבית משפט. באותו בית המשפט ידונו בהליך גירושיו (החומריים) עד תום ההליכים. לעובדה הזו ישנה חשיבות נוספת. היות וישנה תפיסה רבה בקרב הציבור כי בתי הדין הרבנים נוטים לשפוט לכף זכות את הגברים בעודם דנים בתיקי גירושין. מנגד הסטיגמה בקשר לבתי המשפט לענייני משפחה גורסת שאלו עושים את ההפך המוחלט. כלומר, מתעדפים נשים כאשר נדרשת הכרעה בעניין מסוים. עם זאת חשוב לציין כי בשנים האחרונות ישנם מספר רב של פסיקות ותקדימים. כאלה שמוכיחות כי ענייני הגירושין נקבעים לרוב בהתאם למקרה הנקודתי. ואין בסיס אמיתי בתפישה זו.

לפיכך, בהתאם לנסיבות הגירושין הספציפיות של אדם, בין אם נבעו מתוצאת גילוי אשר גרם לגירושין כדוגמת בגידה וכדומה, או בין מפאת השקפת עולמו, יכול האחרון לכרוך את ענייניו בבית דין אשר לדעתו יטיב עימו יותר. זה בהתחשב בנסיבות הגירושין שאליו נקלע הזוג, כריכה אשר לרוב עומדת על כנה. עובדה זו אינה ידועה לרבים. עובדה זו מהווה את אחד היתרונות הרבים אשר כרוכים בהיעזרות בגורם חיצוני כדוגמת עורכת דין גירושין. מוקדם ככל האפשר.

סמכויותיהן השונות של בתי הדין

כמו שציינו לעיל, לבתי הדין השונים ישנן סמכויות שונות לגבי תחומי השיפוט אשר הם מוסמכים לדון בהם. לבית הדין הרבני קיימת הזכות הבלעדית לדון ולפסוק בענייני גירושין. כלומר, הלכה למעשה להתיר את קשר הנישואין אשר היה קיים עד לנקודה זו בין בני זוג. לבתי המשפט לענייני משפחה קיימת הזכות לדון בכלל התנאים וההסכמות אשר קיימות בין זוג. לכן, בנושאים כמו תביעת מזונות, מדור, תביעה לשלום בית, תביעה לתשלום כתובה, הסדרי משמורת על ילדים וחלוקת שותפויות עסקיות במידה והיו כאלה, רשאי לדון גם בית המשפט לענייני משפחה. לא רק במחוזות בית הדין הרבני.

כך מתאפשר גם לאנשים אשר אינם מעוניינים לאפשר לבית הדין הרבני על שלל השקפת עולמו לדון בעניינם החומריים.ניתנת בחירה למצוא אלטרנטיבה שיפוטית אשר תחלוט את פסק דינם ותאפשר להם לצאת לחיים חדשים.

אלטרנטיבות לגירושין בבית משפט

כמו כן, ישנן עוד אופציות אשר מונחות בפניהם של זוג אשר חפץ לסיים את דרכו המשותפת. אחת הנפוצות שבהן היא גירושין באמצעות הסכם גירושין שנעשה על ידי מגשר. הסכם זה לרוב נעשה באמצעות גורם שלישי. נבחר גורם אשר בני הזוג רואים בו כניטרלי. זה תפקיד אשר יכולה למלא גם כן עורכת דין גירושין. באמצעות משא ומתן אל מול בני הזוג ו/או עורכי דינם, מסוכמים ונערכים כלל ענייניהם בטרם יוכלו להיפרד. בקרב עניינים אלו ניתן למנות את כלל ההיבטים השונים שבית המשפט דן בהם בעודו בורר תיק גירושין.

לפיכך מהווה הסכם המגשר כאפיק נוסף לגירושין. אפיק שמסתמך על רצונם הטוב של שני בני הזוג. כזה שאינו מצריך ביקורים תכופים וקשים לבתי המשפט. לא כפי שקורה לעתים כאשר אין הסכמה אודות האופן או אפילו עצם הרעיון של גירושין.

לסיכום – עורכת דין גירושין כבורג מרכזי בהליך

כפי שניתן להבין, מערכת המשפט בישראל בהיבט הגירושין הינה מורכבת ובעלת מאפיינים ייחודים. מאפיינים אלה מצריכים חשיבה מוקדמת אודות ההליך ככלל.

בנוסף לכך, הליך הגירושין מהווה מעין קרב מוחות ארוך ורגיש אשר נעשה אל מול הגורם ממנו מתגרשים, ראיה לאותו קרב ניתן לראות כבר בראשית ההליך כאשר נעשית כריכת תיק הגירושין בבית הדין אשר אותו עוטר חפץ להישפט בו, ומופיע כחוט השני לאורכם של כלל ההליכים השונים כמו גישור (שבסופו ניתן להגיע להסכם שלום בית ולחילופין גירושין) או שיח אל מול נציגיו של הצד השני בכדי להגיע לפשרה.

לפיכך, קיימת חשיבות יתרה ומכרעת מאין כמוה, להיעזר בשלב מוקדם ככל האפשר, אפילו אולי בטרם התקבלה ההחלטה בשלמותה להתגרש – בסיוע של עורכת דין גירושין. זאת מכיוון שעורכת דין גירושין תוכל לשקף ולדמות לאדם אשר מעוניין להתגרש, את מצבו. הן את היתכנות תולדותיו העתידיות של הליך הגירושין האישי שלו. בכך יתאפשר לאדם אשר קבע בדעתו להתגרש לקבל תמונה רחבה ומדויקת יותר של עתידו. כמובן, בגבולות האפשר. תמונה אשר בידה לשנות ולקבוע גורלות.

לפיכך, אילו אתם או מי מקרוביכם מתלבט כיצד או האם יש להוציא לפועל הליך משפטי מורכב שכזה, יוטב לו אם ישים פעמיו לסיוע משפטי איכותי. סיוע מעורכת דין גירושין אשר תוכל לסייע לו לצלוח סיטואציה מורכבת שכזו. סוטואציה שלעתים רבות עלולה להסתיים במפח נפש.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד. אין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן