עריכת הסכם ממון עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

עריכת הסכם ממון

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

הסכם ממון מסדיר את הפן הכלכלי בין בני זוג. הוא קובע כיצד יתחלק הרכוש ביניהם במקרה של גירושין. למעשה, הסכם ממון נועד למנוע את תחולתו של חוק יחסי ממון. החוק קובע חלוקה שווה בין בני הזוג. ההסכם, מנגד, מאפשר להם להחליט עבור עצמם מהו אופן חלוקת הרכוש המתאים להם. בעבר, עריכת הסכם ממון נתפסה כעניין הנוגע לעשירים בלבד. אך כיום כבר ידוע כי צעד זה יכול להטיב עם כל זוג באשר הוא. זוג צעיר ומבוגר, בנישואים ראשונים או שניים, בעל נכסים, או בתחילת דרכו.

על חשיבותו של הסכם ממון

ענייני רכוש מהווים לא פעם מקור למחלוקת מהותית בקרב זוגות מתגרשים. זוהי מחלוקת שמביאה לעיתים קרובות את הצדדים להתדיינות משפטית ארוכה ויקרה. הדבר מעכב מאוד את סיומו של ההליך המשפטי ומוסיף מתח רב לבני הזוג. הזוג נמצאים גם כך בתקופה לא קלה ומלאת חששות. עריכת הסכם ממון המסדירה מראש את חלוקת הרכוש בין הצדדים. היא יכולה אפוא למנוע את חילוקי הדעות ביניהם בנושא הכלכלי, או לכל הפחות למתן מאוד את המחלוקת.

כאשר בני זוג חותמים על הסכם ממון, הם אלו המחליטים על אופן חלוקת הרכוש ביניהם. זה על פי העדפותיהם האישיות. הם מונעים את תחולתו של הסדר איזון משאבים הקובע חלוקה שווה של הנכסים. בכך, מקבלים בני הזוג בהירות וודאות בדבר עתידם הכלכלי במקרה של פרידה. וכן, יכולים ליצור הסכם הוגן ומאוזן אשר שניהם שבעי רצון ממנו.

בנוסף לכך, יש מי שיאמרו כי חתימה על הסכם ממון בין בני זוג מהווה עדות לחוזקו או לחולשתו של הקשר. בני זוג היודעים כל אחד, לאזן בין שמירה על האינטרס הכספי האישי שלו לבין דאגה לביטחונו הכלכלי של האחר, ייצאו מחוזקים מצעד זה. הם יצאו אוהבים ובטוחים יותר בזוגיות שלהם. מנגד, יש זוגות אשר עריכת הסכם ממון יכולה להובילם לפרידה. כמובן, בעקבות מחלוקת על סעיפים מסוימים בהסכם ובשל האופן בו הם מתמודדים עם אי הסכמות בנושא הזה.

מתי עורכים הסכם ממון?

מן היתרונות שהצגנו לעיל בדבר חתימה על הסכם ממון יכולים ליהנות כל זוג באשר הוא. הסכם זה מתאים הן לזוגות אשר צברו ממון רב והן לזוגות אשר נמצאים בתחילת דרכם הכלכלית. הן לבני זוג שאלו הם נישואיהם הראשונים וכן למי שעבורם זהו פרק ב'. אנשים רבים טועים לחשוב כי הסכמי ממון מיועדים רק לאנשים אמידים. אך היות שמדובר על חוזה הצופה פני עתיד, הרי שישנו תמיד פוטנציאל לצבירת כסף ורכוש בעקבות הצלחה בקריירה, פתיחת עסק, קבלת ירושה וכיו"ב.

נציין כי עריכת הסכם ממון מטיבה גם עם ידועים בציבור, אשר נקלעים גם הם לא פעם לסכסוך על רקע כלכלי בעת פרידה. באפשרותם לקבוע במסגרת ההסכם מה יהיה אופן חלוקת הרכוש ביניהם היה ומערכת היחסים תבוא על סיומה. באפשרותם להתייחס בהסכם לכל סוגי הנכסים. נכס האישי, המשותף, זה שנקנה על ידי מי מהצדדים או התקבל במתנה או בירושה.

באיזה שלב של מערכת היחסים חותמים על הסכם ממון? הדבר נתון לבחירה אישית של בני הזוג, כאשר יש מי שמבקשים להסדיר עניין הסכם ממון לפני הנישואין ואילו אחרים דווקא מעדיפים עריכת הסכם ממון לאחר הנישואין. ידועים בציבור, קרי, זוגות אשר אינם מתכננים להינשא, יכולים לחתום על ההסכם בכל שלב של מערכת היחסים.

 האם ניתן לבטל הסכם ממון בין בני זוג?

בעת עריכת הסכם ממון, מחויבים בני הזוג לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. כך יוענק לו תוקף של פסק דין. לחילופין, יוכלו בני הזוג לאמת את חתימותיהם על ההסכם בפני נוטריון. זאת כל עוד בני הזוג טרם נישאו. פרוצדורה זו מעניקה להסכמי ממון מעמד חוזי מיוחד, מעין סוג של חזקה. כי מדובר בהסכם טוב. זהו הסכם מקיף והוגן אשר בני הזוג ערכו מתוך רצון חופשי והבנה את השלכותיו.

מצב דברים זה מקשה מאוד על ביטולו של הסכם ממון באופן חד צדדי.  בהעדר הסכמה בעניין זה בין בני הזוג, יידרש הצד המבקש לבטל את ההסכם לפנות אל הערכאה המשפטית. עליו להציג בפניה נימוקים מדוע יש הצדקה להיענות לבקשתו. הניסיון מלמד כי במקרים חריגים בלבד יתאפשר ביטול הסכם ממון. למשל במקרים בהם הוכח כי הוא נחתם בכפייה או עושק. כי היה חוסר תום לב ממשי במשא ומתן תוך הסתרת עובדות מהותיות וכיו"ב.

עריכת הסכם ממון באמצעות עורך דין מומחה לדיני משפחה וגירושין מבטיחה כי ההסכם יהיה מותאם לבני הזוג, לנסיבות חייהם, לרצונות ולצרכים שלהם ומכאן, מקטינה היא את הסבירות לתרחיש כזה בו יבקש מי מהצדדים לבטל את ההסכם.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הסכם יחסי ממון

קיבלם החלטה לערוך הסכם יחסי ממון? חתימה על הסכם זה תעניק לכם בין היתר וודאות כלכלית ובכוחה למנוע סכסוך כספי

קרא עוד »

ביטול הסכם ממון

הרצון לבחור באופן אישי את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, לנהל זוגיות שלווה, ללא חשש מפני אינטרס כלכלי ולהימנע

קרא עוד »
דילוג לתוכן