פתיחת תיק גירושין עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

פתיחת תיק גירושין

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

אנתרופולוגים רבים רואים בגירושין כמגיפה חברתית. מגיפה שמאפיינת ואופפת את כלל החברה המערבית בראשית המילניום השלישי לספירה. זאת מכיוון ששכיחות הגירושין עולה בקצב אקספוננציאלי. גידול אשר מהווה חלק ממגמה רוחבית של אובדן אמון במוסד הנישואין על כלל מרכיביו.

לנוכח העובדה הזו, בצירוף לעלייתם הגואה והמתמדת של מקרי גירושין אשר בחלק מן המדינות המערביות. כדוגמת ארצות הברית, המהווים מנת חלקם של 50% מהאוכלוסייה. כמו גם גידולם המתמיד בישראל. עולה השאלה האם וכיצד נכון בכלל לגשת להליך פתיחת תיק גירושין? השלכותיו של התהליך אינן ברות תיקון. לעיתים עלולות להתלוות להן השלכות חסרות תקדים על התא המשפחתי. בעיקר כשהאחרון מכיל ילדים קטנים.

לפיכך, במאמר פתיחת תיק גירושין נדון ביתר שאת במרכיבים השונים של הליך הגירושין. החל ממניעים להחלטה וכדי באופן הנכון בה יש להוציאה לפועל, כאשר מתבצעת פתיחת תיק גירושין.

כשזבוב גורם לפילים להיפרד

בהמשך לקביעת האנתרופולוגיה, נמצא כי לעתים תכופות גורם לפתיחת תיק גירושין הוא לא צפוי. כזה אשר מהווה מהמורה זמנית בדרך. מהמורה אשר בעבר הצריכה מבני הזוג תיקון פנימי והסתכלות מחודשת על יחסיהם. כזה שכיום אינה זוכה לאותו יחס. כלומר, אילו נשווה זאת לעולם החומרי, פעם בני זוג היו משקיעים יותר בתיקון יחסיהם. בעוד שכיום נדמה שהמגמה הרווחת היא פשוט לקנות מוצר חדש.

לכן, שכיח לראות שרצון של הבני זוג לפתיחת תיק גירושין כלל לא תלויות בבן/ת הזוג. הן הינן תולדתם הישירה של אורח החיים של מי מבני הזוג אשר שוחקים ופוגעים בו לאורך זמן. נזק אשר מייחס/ת בן/ת הזוג לכדי שותפה/תו. זה אף על פי כי לא תמיד יש בכך אמת.

זאת ועוד כי חשוב לציין כי לעתים תכופות מתבצעים גירושין בעקבות אירועים נקודתיים. או כאלו אשר זוכים לנפח גדול משראוי להם. אירועים אשר ניתן להתמודד עימם באמצעות שיח כנה וסיוע מקצועי חיצוני בדוגמת יועץ נישואין. לעיתים לאחר פתיחת תיק גירושין בני הזוג מגיעים להסכמה והתהליך נעצר באמצע.

חשיבה רחבה אודות התא המשפחתי

פתיחת תיק גירושין אשר לבסוף מסתכם בהוצאתם לפועל, משליכה לא רק על בני הזוג. אלא גם על ילדיהם. זאת בנוסף לעובדה כי הוכח מחקרית כי ילדים עלולים בסבירות גבוהה יחסית להתפתח בצורה קלוקלת בעקבות גירושי הוריהם. התפתחות אשר פרט לפגיעה בטווח הקצר אשר מתבטאת בירידה בהישגיהם הלימודיים. כמו גם בחוסר יכולתם לתקשר בעתיד עם חברי המין הנגדי להם. זה היות וחסרה להם דוגמה ממנה יוכלו לשאוב השראה.

למרות ההשלכות לעתים אין מנוס

אף על פי כי פתיחת תיק גירושין אינם ברירת מחדל אשר יש לעשות בה שימוש בעת קושי או מצוקה נקודתיים, מדובר בכלי חשוב. כלי שראוי לעשות בו שימוש במידת הצורך, משקצו כלל הקצים על עתידה של מערכת יחסים אשר כרוכה בנישואין.

לכן, אילו יחסיכם הגיעו לכדי שרטון אשר אין ממנו מנוס החוצה, ראוי כי תזכרו שלעתים השלמה עם נישואין כושלים ותחזוקתם השוטפת מטעמים ושיקולים אשר הינם שגויים, עלול לגרור לכך שייצא שכרכם בהפסדכם. זה בעודכם נאלצים לחיות במסגרת משפחתית אשר אינה מסבה לכם נחת במקרה הטוב, ועלולה למרר את חייכם במקרה הרע. במקרים אלה פתיחת תיק גירושין עדיפה על המחיר הכבד שאותו תשלמו אם לא.

כיצד נכון לגשת לכדי גירושין

עתה, משציינו מספר מההיבטים השונים אשר עומדים בפניו של זוג אשר מתעתד לפתיחת תיק גירושין, אילו הגעתם למסקנה כי זה אכן הנתיב הנכון עבורכם, רצוי לדון באופן בו ניתן לקיימו באופן האופטימלי עבורכם.

ראשית כל, גירושים עוברים דרך הכוונתו המקצועית של עורך דין לענייני משפחה וגירושין, גורם אשר רצוי ומומלץ מאוד להיעזר בו. הסיבה לצורך בהיעזרות בשירותיו המשפטיים של זה היא שגירושין ככלל וגירושין בישראל בפרט, הינם הליך סבוך ומורכב. הליך אשר עובר תחת ידיהם של כמה ערכאות שונות. הליך שמצריך הכרות מעמיקה שלל כלל ההליך על בוריו.

בהמשך לכך, ניסיונו של עורך הדין בגירושין קודמים בהם חזה, מסייע לו להזהיר ולהכווין אתכם בשדה המוקשים המשפטי. כל טעות בו עלולה לעלות ביוקר. דוגמה אחת לחשיבות ההיעזרות בעורך דין שכזה, היא פרישת הנימוקים אשר בבסיסם עילת הגירושין מלכתחילה. נימוקים אשר רצוי שיוצגו וימסרו לבית הדין בו תדונו בבקשתכם על ידי עורך דין אשר מודע לשיקולי בית הדין. שכן, שיקולים אלו לעתים תכופות אינם מנת חלקו של האדם הפשוט מהיישוב. וכי בידם לקבוע במידה רבה את אופיו של הסכם הגירושין.

אופיו הארכאי של ההליך

על פי הסכמי סטטוס קוו אשר נוסחו בעת הקמת המדינה, נקבע כי ענייני גירושין ונישואין יהיו נחלתם הבלעדית של בתי הדין הרבנים. הם הינם הסמכות היחידה לאשרר ולבטל נישואין ו/או גירושין. עם זאת, במידה והנכם בעלי השקפת עולם אשר אינה עולה בקנה אחת עם הנהוג בבית הדין הרבני, אשר שם לנגד עיניו את המשפט היהודי, תוכלו לכרוך את עניין גירושכם בבית המשפט לענייני משפחה. במסגרת הדיונים בערכאה משפטית שכזו, תוכלו להסדיר את כלל הסוגיות אשר נוגעות לאופי הגירושין. כלומר, חלוקת הממון, חלוקת נכסים או עסקים, הסדרת משמרות ילדים ועוד.

בהמשך לכך, חשוב מאין כמותה לציין את העובדה, כי בהינתן ההחלטה להתגרש זוגות רבים פוצחים במרוץ אשר תכליתו הגשת תביעתם לגירושין. כלומר, פתיחת תיק גירושין אצל הערכאה המשפטית אשר הם סבורים כי תשרת אותם נאמנה יותר. שכן פתיחת תיק גירושין אצל מי מבין גופי המשפט, מהווה כריכה עתידית של נושא הגירושין על כלל מאפייניו (פרט להתרת הנישואין אשר הינן נחלתו של בית הדין הרבני בלבד) השונים עד תום ההליכים. בעקבות זאת למרוץ זה משקל רב מאין כמותו על אופי הגירושין העתידיים.

הליך הגירושין בין 2 בתי משפט שונים

במידה והחליט זוג (או שמא נכפתה ההחלטה על ידי אחד מבני הזוג) בפתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, אין הדבר פותר אותו מלכתת רגליו אל בית הדין הרבני גם כן. כלומר, גם כאשר מוגשת תביעה לפתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, תביעה נוספת תוגש עדיין לידי בית הדין הרבני, זאת במקביל לדיונים השונים אשר יתרחשו בעניינם בבית המשפט האזרחי בנוגע לסוגיות שונות כמו חלקות רכוש, משמרות כשיש ילדים או בהליך גירושין בהריון, מזונות וכו'.

לפיכך, בעקבות פיצול ההליך וחלוקת הסמכויות ל-2 בתי דין נפרדים, תפקידה של הבירוקרטיה בהליך גדל גם הוא. קיים צורך להגיש כתב תביעה נפרד אל 2 בתי המשפט השונים. כל כתב תביעה מכיל את הסוגיות השונות אשר בהן ידונו בו. בנוסף לכך, עבור כל פנייה שכזו יאלץ הזוג לשאת בעלויות אגרה גם כן.

כמו כן, כל כתב תביעה מוכרח להכיל עובדות מפתח. כמו גם נסיבות וגורמים, אשר בבסיסן המקור לרצונם של הזוג להתגרש ולסיים את נישואיהם. זאת בנוסף לפרטים שונים אודותם עצמם ואודות ילדיהם המשותפים במידה וישנם כאלו. כל זה בצירוף לכמה מסמכים מזהים. משנוסח כתב התביעה, ומשהוגש לכדי בית הדין, מוכרח התובע להגישו גם כן לידי הנתבע/ת, הלוא הוא/יא בן/ת זוגה/תו.

גישור כמוצא אחרון

בטרם יפתח משפט הגירושין של זוג, יתבצע ניסיון אשר יקבל אופי שונה בהתאם למקום בו מתקיים הדיון בעניינם, לפתור את המחלוקת ביניהם בדרך נועם, אשר תכליתה להביא לכדי הסכם גירושין אשר אינו כרוך במשפט, או לעתים אפילו לבטל את הצורך בגירושין מלכתחילה, אם כי משאלת לב שכזו היא לרוב מנת חלקו של בית הדין הרבני.

אילו יעלו ניסיונות אלו בחרס, בני הזוג יקיימו הליך משפטי מלא. כמובן, הליך יכלול זימונם של עדים ושטיחת טענות אשר תכליתן להצביע על הגורמים (כמו גם על האשמים) אשר הביאו לכישלונם של נישואים אלו. בהמשך לכך, לעין אשר אינה בקיאה בהיבטים משפטיים עלולה עובדה זו להיקלט בחסר. אך חשוב לציין כי לנסיבות הגירושים חשיבות קרדינלית בנוגע לתוצאות הסכם הגירושין אשר ינוסח. זאת מכיוון, שבמידה ובית המשפט מחליט כי מעשיו של מי מבני הזוג הוליד באופן ישיר ושאינו משתמע לשתי פנים את הגירושין, אזי שעליו לתת על כך את הדין. מקרים שכאלו ניתן לראות כאשר מדובר באירועי בגידה או ביצוע עבירה פלילית.

לסיכום

פתיחת תיק גירושין היא החלטה בעלת משקל רב. החלטה אשר עתידה לזעזע ולשנות את הרכבו של התא המשפחתי ללא היכר. לכן, מתוקף היותה החלטה משמעותית שכזו, ראוי לדון בה ולשקול אותה. כמו גם להוציאה לפעול, לאחר שנעשו כלל החישובים הרלוונטיים ונגזרו כלל המסקנות החשובות. זה בטרם יפעל מי מבני הזוג ויצעד במשעול בו קשה לעתים עד כדי בלתי אפשרי, לשוב על עקבותיך.

עם זאת, משהגיע אחד מבני הזוג לכדי החלטה כי אינו מסוגל עוד לחיות את חייו בהרכב הנוכחי בו הוא שרוי, וכי היה חפץ לשנות את הרכב זה למען עתידו האישי כמו גם של בני משפחתו ולעתים של בן/ת זוגו/תו, ראוי כי יפעל בכדי ליישם את החלטה זו ללא לאות. שכן, מדובר במהלך אשר הימנעות ממנו והשלמה עם הקיים, טומנת בחובה נזק רב. פי כמה מונים מאשר כרוך בגירושין כשלעצמם.

לבסוף, הגעתם לכדי ההחלטה כי עליכם לפצוח בהליך פתיחת תיק גירושין וגירושין בכלל? מומלץ להיעזר בכלל הסיוע המשפטי ו/או הזוגי אשר מתאפשר לכם. זה בכדי להבטיח כי הליך זה מתרחש על הצד הטוב ביותר. אשתם משיגים את שביקשתם וייחלתם, בעודכם צועדים לכדי דרך חדשה.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן