צו קיום צוואה

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

כאשר אדם נפטר והותיר אחריו צוואה, על יורשיו לקבל צו קיום צוואה. זה על מנת שיוכלו לחלק את העזבון ביניהם. לצורך קבלת הצו, יש להגיש בקשה בכתב אל הרשם לענייני ירושה, אשר בתחום שיפוטו התגורר המנוח טרם נפטר. מדוע חשוב לערוך צוואה? כיצד יקבלו היורשים את הצו הדרוש? ומתי יש צורך בצו ירושה? 

מהו צו קיום צוואה?

במידה והמנוח דאג לעריכת צוואה, על מנת שהיורשים יוכלו לממש את הרכוש שקיבלו בצוואה, עליהם להגיש בקשה לקבלת צו קיום צוואה, המעניק לה תוקף משפטי. הבקשה מוגשת בכתב על ידי כל אחד מן היורשים. לחילופין, יוכל להגישה בעל עניין בחלוקת הירושה. למשל, נושה של אחד מן היורשים, המבקש להיפרע מן העזבון. בישראל, 5 לשכות של הרשם לענייני ירושה. יש להקפיד להגיש את הבקשה למחוז שבתחום שיפוטו, נמצא מקום מגוריו האחרון של המוריש. לבקשה יצרפו היורשים העתק של תעודת פטירה, העתק של הצוואה ומסמכים נוספים. 

בעבר, הייתה חובה לגשת באופן פיזי למשרדי הרשם. אך כיום ניתן לרוב, להגיש את הבקשה באופן מקוון. אין כל מניעה להגיש את הבקשה באופן עצמאי. אך היות שמדובר בהליך בירוקרטי הדורש דיוק וצירוף אסמכתאות, כדאי לפנות לעורך דין מומחה לצורך טיפול בבקשה. כך, יוכלו היורשים לקבל את הצו במהירות האפשרית ולחלק את העזבון ביניהם. עורך הדין גם יעמוד לרשותם ככל שתוגש התנגדות לצוואה, הליך משפטי המתנהל בבית המשפט לענייני משפחה. במסגרתו, צד שלישי ינסה להביא לפסילתה של הצוואה ולקיום צו ירושה.

נשמח להיות בקשר

על חשיבותה של עריכת צוואה

בשנים האחרונות, ניתן לראות עלייה במודעות בקרב הציבור, בחשיבותה של הצוואה. אם בעבר היה נהוג לראות בפעולה זו כצעד שאדם עושה רק בשנותיו האחרונות, הרי שהיום יותר ויותר אנשים צעירים, עם נישואיהם או הבאת הילד הראשון, פונים לעורך דין לצורך עריכת צוואה. מסמך זה מאפשר לכל אחד מאיתנו לדאוג לקרובים לו ביותר. זה היות שבו אנו קובעים מיהם היורשים שלנו ואיזה חלק ברכוש יקבל כל אחד מהם לאחר שנעבור לעולם הבא. 

ניתן לערוך צוואה בכל עת ובכל גיל אך ישנן סיטואציות בהן יש לדבר חשיבות רבה יותר, למשל, בעת רכישת נכס יקר ערך כגון דירה, או בעת גירושין למשל, כאשר בני הזוג רוצים למנוע מצב שבן או בת הזוג יירשו אותם אם חלילה יקרה משהו טרם מתן גט. דוגמא נוספת היא בני זוג החיים יחד כידועים בציבור, משום שעריכת צוואה תחסוך מבן הזוג שנותר בחיים, את הצורך בהוכחת הסטטוס. בעת פטירתו של המצווה, יש לקבל צו קיום צוואה המאפשר את חלוקת הנכסים בין היורשים.

מתי יש צורך בצו ירושה?

כפי שאנו מבינים, צו קיום צוואה נדרש על מנת לתת תוקף משפטי למסמך הצוואה. צו ירושה לעומת זאת, מצהיר על זהות היורשים וחלקם בעזבון, בהעדר צוואה. כאן עולה השאלה, כיצד ניתן לדעת מיהם היורשים של אדם שנפטר ללא צוואה. ובכן, בחוק הירושה, תשכ"ה – 1965, מופיע סדר ירושה החל כל היכן שאין צוואה, או שהיא הוכרזה כפסולה ולא הוצגה צוואה אחרת של המנוח. החוק קובע כי הראשונים לרשת אדם ללא צוואה הם בן או בת הזוג והילדים. זה באופן הבא: בן הזוג מקבל את כל המטלטלין וחצי מיתרת העזבון. החצי השני עובר בחלקים שווים לילדיו של המנוח. כאשר אדם נפטר ללא ילדים או ללא בן זוג, קובע החוק את הבאים לרשת. הם הוריו של המנוח ואחיו. קבלת צו ירושה הוא הליך דומה מאוד לקבלת צו קיום צוואה. אלא שכאן לצד הרשם לענייני ירושה, מוסמך לתת צו ירושה גם בית הדין הרבני.

זקוקים לסיוע? זה הזמן ליצור איתי קשר
או חייגו עכשיו: 052-970-6731

צו קיום צוואה – שאלות ותשובות

כאשר אדם נפטר והותיר אחריו צוואה, יש לקבל צו קיום צוואה על מנת שניתן יהיה לחלק את העזבון בין היורשים. צו זה נותן למעשה תוקף משפטי לצוואה ובלעדיו לא ניתן לחלק את הנכסים בין היורשים.

לשם קבלת הצו, יש הגיש בקשה בכתב לרשם לענייני ירושה ולצרף אליה את המסמכים הדרושים, ביניהם: צוואה מקורית, צעודת פטירה, ייפוי כח אם הבקשה מוגשת על ידי עורך דין ואישור על משלוח הודעה ליתר היורשים בעניין הגשת הבקשה לקבלת הצו.

חוק הירושה – תשכ"ה, 1965 מונה עילות שונות בגינן ניתן להתנגד לצוואה ולהביא לפסילתה על ידי בית המשפט לענייני משפחה. לדוגמא: אי כשירות המנוח לצוות, כלומר לערוך צוואה, השפעה בלתי הוגנת על המצווה, צוואה לטובת עדים ועוד.

במצב שכזה, יחול הסדר הנקרא ירושה על פי דין. במסגרתו, פונים לחוק הירושה הקובע מיהם היורשים וחלקם בעזבון בהעדר צוואה. הראשונים לרשת אדם שנפטר ללא צוואה הם בן או בת הזוג והילדים של המנוח.

בהעדר התנגדויות לצוואה, הטיפול בקבלת הצו יכול לקחת כחודשיים בממוצע. אולם, אם מוגשת התנגדות, היא מועברת לבית המשפט לענייני משפחה, אשר יקיים דיון בה ואז, מטבע הדברים מתארך הטיפול באופן ממושך.

זקוקים לסיוע? זה הזמן ליצור איתי קשר
או חייגו עכשיו: 052-970-6731
דילוג לתוכן