אי תשלום מזונות אסתר שלום משרד עורכי דין

אי תשלום מזונות

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

האב מתחמק מתשלום מזונות הילדים? יש מה לעשות! האם תוכל לפתוח בהליך גביית מזונות באמצעות המוסד לביטוח לאומי או הוצאה לפועל. אי תשלום מזונות אינו מאפשר לאם לדאוג לצרכי הילדים ומוביל אותה לא אחת להסתבכות כלכלית עקב מחדלו של האב. על כן, כדאי שלא להשתהות בטיפול בעניין זה ולפנות לעורך דין לדיני משפחה אשר יפעל לגביית מלוא חוב המזונות.  

אי תשלום מזונות – מדוע זה קורה?

נשים רבות נאלצות להתמודד עם מצב שבו אב ילדיהם מפר את חובתו לתשלום מזונות הילדים. תופעה זו מתרחשת הן כאשר תשלום המזונות נקבע בהסכמה בין הצדדים והן כאשר הוא תוצאה של פסק דין בתביעת מזונות. לעיתים, מצוקה כלכלית אמיתית היא זו המונעת מן האב לשלם את המזונות שנקבעו ולעיתים, מדובר בהשתמטות פשוטה הנובעת מחוסר דאגה לילדים או רצון להקשות על חייה של האם. כך או כך, אי תשלום מזונות יכול ליצור פגיעה קשה במצבה הכלכלי של האם ומכאן ברווחת הילדים וככל שהתופעה נמשכת זמן רב יותר והאב אינו משלם את המזונות, כך מתעצמים קשייה של האם. החדשות הטובות שהן שיש מה לעשות במצבים אלו ולרשותה של האם עומדים שני גופים אשר יכולים לסייע לה: המוסד לביטוח לאומי ומערכת ההוצאה לפועל.

גביית מזונות  באמצעות ביטוח לאומי

ראשית כל, תוכל האם להגיש תביעה לביטוח לאומי לקבלת קצבת מזונות והוא זה אשר ינקוט בהליכי גבייה נגד האב להשבת הכספים ששילם לאם. אז, האם תקבל תשלום מזונות ילדים חודשי, כאשר הסכום שישולם הוא זה אשר נקבע בפסק הדין למזונות או הסכום המופיע בתקנות הביטוח הלאומי, הנמוך מביניהם. ככל שביטוח לאומי הצליח לגבות מן האב את מלוא סכום המזונות שנקבע וזה גבוה ממה ששולם לאם, היא תקבל את ההפרש. האפשרות לקבלת תשלום יחסית מיידי  במקרה של אי תשלום מזונות, היא חשובה מאוד, בפרט לאימהות שמצבן הכלכלי קשה. אולם, כפי שניתן להבין, לא תמיד תקבל האם את מלוא תשלום המזונות לו היא זכאית, עקב קיומה של תקרת תשלום בביטוח לאומי. אולם, באפשרותה לפנות להוצאה לפועל לגביית ההפרשים הללו. עוד חשוב לציין כי הכנסה מעל גובה מסוים, יכולה לשלול את זכאותה של האם לקבלת קצבת מזונות מביטוח לאומי.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל

פתרון נוסף לסיטואציה של אי תשלום מזונות הוא פתיחת תיק בהוצאה לפועל נגד האב. זוהי מערכת לגביית חובות, במסגרתה ניתן לנקוט בהליכים שונים כגון עיקולי חשבון בנק ומשכורת, על מנת לקבל את כספי המזונות מהאב. לעניין זה חשוב לדעת, כי הוצאה לפועל יצרה מסלול ייחודי לגביית חוב מזונות, במסגרתו האם אינה צריכה לנקוט מיוזמתה בהליכים נגד האב. תחת זאת, רשם ההוצאה לפועל הוא זה שיוזם את פעולות הגביה עבורה. אולם, אם תרצה בכך, תוכל האם לבחור במסלול רגיל שבו היא או עורך הדין מטעמה, מנהלים את התיק ובוחרים אילו הליכים לנקוט כנגד האב. נציין כי מלבד עיקולים, ניתן להטיל על האב הגבלות נוספות אשר יפריעו לו לנהל אורח חיים תקין ומכאן, לשמש כתמריץ להביאו לשלם את דמי המזונות כדי להביא להפסקת ההליכים הללו. מדובר בין היתר בשלילת רישיון נהיגה, עיכוב יציאה מן הארץ ואף עונש מאסר.

חשיבות הליווי המשפטי

אין ספק כי אי תשלום מזונות היא תופעה מקוממת, הפוגעת ברווחת הילדים וגורמת לאם למצוקה כלכלית ונפשית כאחד. מטבע הדברים, ככל שההפרה נמשכת, הנזק שנגרם הוא רב יותר ולכן, חשוב מאוד כי האם תפנה ללא שיהוי לקבלת ליווי משפטי מקצועי. עורך דין מקצועי יבחן את נסיבות המקרה ובהתאם להן, יפעל לגביית המזונות באופן האופטימאלי ולמימוש כל זכויותיה של האם בעניין זה. כפי שפירטנו לעיל, ניתן לפעול לקבלת התשלום באמצעות המוסד ביטוח לאומי ומערכת ההוצאה לפועל ולכל אחד היתרונות שלו. ביטוח לאומי ישלם לאם קצבה מיידית, אך לא תמיד את מלוא הסכום לו היא זכאית בשל קיומה של תקרה מקסימאלית לתשלום. לעומת זאת, במסגרת הוצאה לפועל תוכל האם לקבל את כל הסכום אשר חב לה האב, אך רק בתנאי כי הליכי הגבייה שיינקטו נגדו יישאו פרי. לעורך הדין הידע והניסיון לדעת בכל מקרה של אי תשלום מזונות לאיזה גורם נכון לפנות ומתי, כדי לוודא כי האם תקבל את כל אשר היא זכאית לו.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

מזונות אישה גרושה

מזונות אישה גרושה נתפסים כתשלום נדיר למדי. התשלום מהווה תיעוד לפירוק היחסים הזוגיים בצורה הטובה והמכובדת ביותר. ללא מאבקי כוח

קרא עוד »

הסכם מזונות

הסכם מזונות קובע מהו גובה דמי המזונות אשר כל הורה נדרש לשלם עבור ילדיו, מתי יועבר התשלום וכיצד. הסכם זה

קרא עוד »

דמי מזונות לילד

דמי מזונות לילד היא זכות הקיימת לילדים, בה מתקבל תשלום המממן את צרכיהם ורווחתם. המזונות הם שיטה לפיצוי ולאיזון כלכלי

קרא עוד »

חוק מזונות

חוק מזונות חל על כל הסכם גירושין שבו נדרש כיסוי להוצאות המשפחה, כאשר על פי רוב מדובר במזונות ילדים ובמקרים

קרא עוד »

חישוב מזונות

כל זוג שמתגרש מוטרד לבטח מההסכמה בנוגע לדמי המזונות. שאלת רמת החיים והיכולת הכלכלית שאחרי חיי הנישואין מטרידה גברים ונשים

קרא עוד »

תביעה למזונות זמניים

תביעה למזונות זמניים מאפשרת להורים שנמצאים בהליך גירושין מבני זוגם ברבנות וכעת נותרו לבדם בגידול הילדים, לקבל סיוע כלכלי מסוים

קרא עוד »
דילוג לתוכן