גירושים עם ילדים

גירושים עם ילדים – עד כמה זה מורכב?

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

בני זוג שמתגרשים סובלים ממערבולת רגשות לא פשוטה ונדרשים להסתגלות מחודשת לשינויים בסטטוס החדש. אבל ככל שבני הזוג נקלעים לתקופה בלתי פשוטה, גירושים עם ילדים הופכים את התהליך לקשה ומורכב פי שניים. לפיכך חשוב שילווה את התיק עורך דין רגיש ומקצועי. המחויב לשמור על האינטרס של לקוחותיו ובעיקר להגן על שלום ילדיהם וטובתם האישית.

גירושים עם ילדים – פתיחה בהליכי גירושין

פתיחת תיק ברבנות לגירושין או עתירה לבית המשפט לענייני משפחה, מסמנת את תחילתו של הליך שבו הצדדים אמורים להגיע ביניהם להסכמות מסוימות יחד. בייחוד ביחס למשמורת על ילדיהם, חלוקת הרכוש והסכם המזונות. אם הצדדים לא הצליחו להגיע ביניהם להסכמות משותפות, ייפתח להם תיק גירושין הכולל ניהול משפט שבו כל צד יצטרך לספק הוכחות או עדים.

בתיקי גירושים עם ילדים, לא פעם קורה שגם הילדים משמשים כעדים מטעמו של אחד הצדדים. זהו מצב מורכב מאוד רגשית, בייחוד להורה הנוסף שעשוי לחוש במפח נפש קשה מאוד.

גירושים עם ילדים – הפנייה לגישור והשלכותיה

כאשר שני הצדדים מנהלים דיון משפטי לעניין הגירושים עם ילדים, בית המשפט ישלח אותם בשלב התחלתי לגישור. הגישור מתבצע מחוץ לכותלי בית המשפט ועל ידי עורך דין המוסמך לתפקד כמגשר. כאן עליהם להגיע להסכמות בדרך של פשרה מסוימת ומתוך ביטוי של הצרכים והאפשרויות של כל צד באופן אישי.

הרבה פעמים התהליך המשפטי שם את הילדים באמצע ובמקום של "תפיסת צד". כך שהגישור מאפשר להורים להתנהל בצורה מכובדת ותקשורתית ביניהם ולילדיהם לראות אותם באותו האופן.

גירושים עם ילדים – למנוע נפילה בין הכיסאות

בחוויית הגירושים עם ילדים, ההורים עסוקים בכאב האישי שלהם ופעמים רבות לא מעניקים לילדיהם מספיק מקום להתבטא. חשוב לשמור על המקום הזה גם כשהמציאות מורכבת ומקשה, גם כאשר תהליך הגירושין מכאיב או גורע מזמן הבילוי עם הילדים.

לא פחות חשוב להעניק להם את האפשרות לפרוק מחשבות, להתבטא, להביע רגשות וחששות. חשוב שההורים יגלו סבלנות כלפי ילדיהם ויכילו אותם גם בעת גילויים אפשריים של שינוי במצב הרוח, נטייה לשינויים התנהגותיים, רגרסיה התנהגותית ועוד.

גירושים עם ילדים והחלטות לעניין המשמורת

עד גיל 6 מתקיים בישראל חוק חזקת הגיל הרך. על פי חוק זה, כל הילדים שעד גיל שש נותרים בחזקת אמם בעת הגירושים עם ילדים קטנים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר מקרים הפוכים שבהם האב הוא המשמורן הראשי וככל שישנן לכך הצדקות משמעותיות או החלטה משותפת מצד שני ההורים.

עורך דין טוב לעתים מהווה מגשר איכותי ומקצועי, כך שיהיה ניתן להקל על תהליך הגירושין וליצור שגרה שתתאים לכל הצדדים, הנשמרת בצורה תקינה ונעימה.

במסגרת ההסכמות בגירושים עם ילדים, ההורים יצטרכו להתייחס לכמה וכמה פרמטרים שנוגעים לילדיהם: היכן יתגוררו? היכן ילמדו והאם יצטרכו להחליף גן או בית ספר? מתי נפגש הילד עם כל אחד מהוריו? מתי נפגש הילד עם המשפחה המורחבת כמו הביקור אצל סבא וסבתא, ביקורים בחגים ואירוח בחופשות.

אלו שלל פרטים קטנים שההורים לא תמיד מצליחים להסכים עליהם. לכן המגשר יצטרך להגיע לפשרה בין הצדדים. בני הזוג מציידם יצטרכו לגלות איפוק וסבלנות. בייחוד במה שנוגע לילדים ולשאוף להסכמות ככל שהדברים נוגעים אליהם.

גירושים עם ילדים – הבדלים בין משמורת משותפת ומלאה

המצב האידיאלי בדרך כלל הוא משמורת משותפת. כאן חלוקת הזמנים מאוזנת למדי והילדים מרוויחים את שני ההורים במידה שווה. בחלק מהמקרים יהיה אפשר אפילו לוותר בהסכמה על מזונות הילדים וככל ששני ההורים נמצאים ברמת השתכרות טובה. מצב זה מבטא כמה שפחות נזק, עם כמה שיותר איזון.

כאשר המשמורת איננה משותפת, לרוב תהיה זו האם שתקבל משמורת ראשית על הילדים. כעת יהיה צורך בהסדרי ראייה וקביעת המזונות. כאמור, ייתכן שגם האב יצליח בתהליך משפחתי (כל עוד הדבר לא הגיע לכדי הסכמה בהליך הגישור) לקבל משמורת בלעדית על ילדיו. ישנם מקרים קיצוניים שבהם בית המשפט יתערב על בסיס טובת הילד ויעניק לאב את המשמורת. אכן גם אם הוסכם אחרת.

משמורת משותפת על הילדים עדיין לא מבטלת השתתפות מצד האב בתשלום מזונות. זה למרות ששני הצדדים יחסית שווים. יחד עם זאת, כיום ניתן לראות יותר ויותר פסקי דין שמכירים במורכבות הגירושים עם ילדים. במיוחד בקרב אבות המשלמים מזונות. לכן מתייחסים לבקשות הפחתה ואפילו מטילים על האם החזר מזונות כאשר האב מקבל לידיו את המשמורת.

גירושים עם ילדים – נקבעים מזונות בהליכי גירושין?

גירושים ללא ילדים, בניגוד לגירושים עם ילדים, מוציאים מהמשוואה את סלעי המחלוקת המשמעותיים ביותר – משמורת ומזונות. כדי להחליט על גובה המזונות, בית המשפט מתייחס לשלושה פרמטרים. הכנסות ההורים ומידת היחסיות בין שתי ההכנסות, זמני השהות וגיל הילדים וצרכי הילדים.

תחשיב על בסיס ההכנסה מבוצע על פי תלוש השכר המשקף את שכר הברוטו (לרבות תוספות בגין ארוחות, רכב, שעות נוספות) ותשלומי מס הכנסה, מס בריאות וביטוח לאומי. בנוסף, מתייחס בית המשפט למיצוי הכנסה זו מבחינתו של ההורה. זה בהתבסס על מקצועו וכישוריו המקצועיים וכן בהשוואה לשכרו של ההורה השני ובקיזוז הוצאות מדור.

תחשיב זמני השהות וגיל הילד פועל על פי חזקת הגיל הרך: ילדים שגילם 6 ומטה מעבירים את חובת המזונות לאב בלבד, כך שיש התחשבות רק בכספים שהאב משלם ישירות כאשר הילדים נמצאים אצלו. מעל לגיל 6 ההורים חולקים בהוצאות הרפואה והחינוך.

באשר לצרכי הילדים, נבדקות קבלות על הוצאות מכרטיסי אשראי, שכירות ומשכנתא.

סכום המזונות המינימלי עבור ילד אחד בישראל הוא 1,500 ₪. אין צורך בהוכחות על מנת לקבוע אותו. ככל שיש יותר ילדים, התוספת פוחתת. כך ההורה החייב לא ישלם כפליים עבור ילד שני, שלישי וכן הלאה. בית המשפט מתייחס גם להוצאות מיוחדות שנובעות מהרגלי חייו של הילד. ילד מחונן לדוגמה, או בעל כישרון מוזיקלי ייחודי, יצטרך להשתמש בהוצאה יותר גבוהה.

בנוסף צרכי הילדים מורכבים ממזון, הלבשה והנעלה, חינוך, בריאות, חוגים, קוסמטיקה, חופשות, בילויים, הצגות, צעצועים, נסיעות, ספרים, טלפון נייד, אינטרנט וכל הוצאות המדור לרבות ארנונה, גז חשמל ומים.

ההבדל בין גירושים עם ילדים לגירושין ללא ילדים – שמיים וארץ.

קביעת אופן המשמורת

בישראל קיימים שני סוגים של הסדרי משמורת – מלאה ומשותפת. כאמור, יש יתרונות במשמורת המשותפת שמאזנת בין אחריות ההורים ותואמת לצרכי הילדים. אך ישנם מקרים שבהם רק הורה אחד נושא באחריות ההורית. בזמן הזה להורה השני יש הסדרי ראייה והוא נושא בנטל המזונות.

קביעת המשמורת המשותפת תתרחש על ידי בדיקת המסוגלות ההורית מטעם בית המשפט. האם ההורים יכולים לתפקד כהורים כיאות? האם יכולים לדאוג לילדיהם ולטפח אותם, תוך התחשבות בשעות עבודתם והרגלי המחייה הקיימים? בהליך גירושים עם ילדים ייבחן גם המרחק הגיאוגרפי בין בתי שני ההורים. כמובן, גם מרחק מהם למסגרת החינוכית של כל ילד.

במקרה של מרחק גדול מידי, בית המשפט עשוי לפסוק שמשמורת משותפת לא תשרת כראוי את טובת הילדים. היא תקשה עליהם. אם בית המשפט מאמין שמשמורת זו עולה בקנה אחד עם טובת הילדים, הוא יתמוך בכך כל עוד הצדדים מגיעים ביניהם להבנות על כל היתר.

זקוקים לסיוע משפטי? לעו"ד מומחה בדיני גירושים עם ילדים?

עורכת הדין אסתר שלום מתמחה בדיני משפחה וגירושין ומתפקדת גם כמגשרת מוסמכת. היא זו שתלווה אתכם בנחישות ומקצועיות רבה עד לשגרה תקינה ונעימה. עורכת הדין ומשרדה מעניקים מעטפת משפטית מלאה המותאמת לכל לקוח על פי צרכיו המדויקים. ללא פשרות על התוצאה הסופית.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן