דמי מזונות לילד

דמי מזונות לילד

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

דמי מזונות לילד היא זכות הקיימת לילדים, בה מתקבל תשלום המממן את צרכיהם ורווחתם. המזונות הם שיטה לפיצוי ולאיזון כלכלי בקרב ההורים, כאשר האחד מהם זקוק לכספים לצרכי מחיית ילדיו ואילו האחר הוא בעל אמצעים למימון הוצאות תמיכה שכאלה. על תביעת המזונות, חובת המזונות, קביעת הסכום והפחתתו במאמר זה.

דמי מזונות לילד – כבר לא רק האב

משפחות רבות מתנהלות כיום באופן שבו שני ההורים חיים בנפרד. חלקן הגדול גם כוללות דמי מזונות לילד כפי שנקבעה בהליך הגירושין המתחשב בטובת הילד כעיקרון מרכזי מאוד. חוק זה חייב עד לפני מספר שנים את האב, שכן האם כמעט תמיד הפכה לבעלת המשמורת המלאה על ילדיה. אולם ההלכה שנקבעה בבית המשפט העליון (בע"מ 919/15) קבעה כי החל מגיל 6 ומעלה, שני ההורים יהיו חייבים בדמי מזונות עבור ילדיהם.

 חוק המזונות החדש

במשך שנים ניסו גורמים העוסקים בדיני משפחה לשים סוף לחוק המגדרי לפיו חובת דמי מזונות לילד תוטל על האב בלבד וללא כל קשר למצבה הכלכלי של האם. בחודש יולי 2017 נעתר בית המשפט העליון לשינוי והחליט להחיל שוויון בין נשים וגברים לעניין דמי מזונות הילדים.

בין היתר, קבע פסק הדין כי העידן המודרני לא מתלה עוד את האישה בפרנסתו של בן זוגה וגם היא יכולה להיות בעלת קריירה משגשגת. לפיכך במצב שכזה, אין עוד הצדקה שלא תיקחנה גם נשים חלק בתשלום המזונות של ילדיהן. חוק המזונות החדש קובע שכל ילד מעל גיל 6, יטיל על שני הוריו את חובת המזונות וזאת על פי היקף זמני השהות של כל הורה עם ילדיו ולפי יחס ההכנסות בין שני ההורים.

ומה מתחת לגיל 6? ובכן, בשנים אלו עדיין מתקיימת חזקת הגיל הרך, כך שהאב נושא בחובת המזונות כפי שהיה קודם לכן. יחד עם זאת, אנו רואים שינוי גם בעניין הזה, כאשר יותר ויותר אבות מקבלים עליהם את המשמורת המלאה על ילדיהם ולפיכך אין החוק מטיל עליהם את חובת המזונות.

הפחתת מזונות ילדים

חוק המזונות החדש מציף את הפעולה הרטרואקטיבית הרצויה במקרים של תיקי מזונות סגורים. במילים אחרות, האם אב שמשלם לבדו את מזונות הילדים על סמך החוק הישן יוכל כעת להגיש בקשה להפחתת מזונות ילדים כך שהאם תישא גם היא בחלק מהנטל? שאלה זו הצמיחה מספר פסיקות שונות בנושא ולכן אישור ההפחתה במקרים אלו תלוי רבות בשופט וגישתו האישית.

יש שופטים שמאמינים במתן הפחתה באופן רטרואקטיבי לכל אב שיבקש זאת.

שופטים אחרים לעומת זאת, סבורים שרק כאשר יוכיח האב שהתרחש שינוי מהותי בנסיבות חייו (למשל הרעה משמעותית במצבו הכלכלי), תהיה הצדקה להפחית לו מדמי המזונות הנוכחיים.

ישנם גם שופטים שמבחינים בין פסקי דין בהם נקבעו מזונות ילדים לבין הסכם משותף בין בני הזוג שנקבעו בו מזונות, שאת ההסכמות בו יש לחייב למעט במצב של שינוי נסיבות מהותי מאוד.

חישוב דמי מזונות לילד

חוק המזונות החדש לא קובע את אופן החישוב והוא יבוצע בכל מקרה בהתאם למספר פרמטרים שנקבעו לכך. ניתן להשתמש במחשבונים אוטומטיים מהרשת כדי להעריך את שיעור המזונות, אך חשוב לדעת שאין המדובר בנוסחה מתמטית קבועה ומדויקת והתשלום בכל מקרה ייקבע על פי פסיקתו של שופט לענייני משפחה, כאשר המינימום הקבוע בחוק עומד על 1,200-1,500 ₪ בחודש.

להלן הפרמטרים הקובעים לעניין חישוב גובה דמי מזונות לילד:

גיל הילדים – יש להתחשב בגיל הילדים במתן פסק הדין, שכן החיוב משתנה בהתאם לקבוצת הגיל בה הילד נמצא (0-6, 6-15 או 15-18). כמו כן, הורים יהודים עם ילדים בגירים שעתידים לשרת בצבא או בשירות לאומי יחויבו במזונות עד גיל 21.

צרכי הילדים – מדובר בצרכי הילד ללא הוצאות מדור וללא הוצאות חריגות ומשתנות. ומה לגבי הורים עם מספר ילדים? כאן החישוב איננו גורס שסכום המזונות יוכפל עבור ילד שני, שלישי והלאה, אלא יבוצע קיזוז שלפיו ההורה לא ישלם סכום מלא (כאמור, 1,200 ₪ לפחות) במקרה של יותר מילד אחד.

הכנסות שני ההורים – חישוב דמי מזונות לילד נשען רבות על פרמטר זה, שכן הוא בוחן את יחסיות השכר בין ההורים ובודק מהי ההכנסה הפנויה שנותרת להורה המשלם לצרכי מחייתו האישית. ההכנסה מחושבת במלואה עד לשכר הברוטו וללא קשר לחובות קיימים.

במקרה של הורה שאינו עובד או שטרם מיצה את פוטנציאל השכר שלו מבחינת עיסוקו והכשרתו, בית המשפט יתייחס למיצוי פוטנציאל השכר ולא רק להכנסה הנוכחית.

כיצד מחשבים את ההכנסה הפנויה?

ההכנסה הפנויה של כל אחד מההורים נגזרת משכרו החודשי, בניכוי הוצאות מחייה בסיסיות כמו ארנונה, שכירות, חשמל וכיוצ"ב. כאשר מתקבל הסכום הכולל אחרי ניכוי ההוצאות, יהיה אפשר לגזור את גובה דמי המזונות.

חישוב זה מבוצע גם ביחס לזמני שהות הקטינים אצל אותו הורה ולעומת ההכנסה של ההורה השני. בית המשפט יבדוק האם תשלום המזונות ישאיר להורה מספיק כסף על מנת להתקיים בכבוד.

במקרה שבו פוטנציאל השכר בין שני ההורים שונה, בית המשפט ישים דגש על זמני השהות של הילדים בפועל. כמו כן, יש לחלק את נטל המזונות בין ההורים אחרי שנקבעה חלוקת זמני השהות ביניהם בבית המשפט. רק אחרי שזמני השהות נקבעים, יכול בית המשפט לפסוק לעניין דמי המזונות.

לסיכום חישוב דמי מזונות לילד:

בית המשפט שדן בתביעת המזונות נדרש להחלטה על סמך מספר תנאים:

  1. הדין האישי – יהודים או בני זוג מדת שונה?
  2. כמה ילדים יש לזוג ההורים ובני כמה?
  3. מהם צרכי הילדים?
  4. מה כושר ההשתכרות ורמת השכר של כל הורה?
  5. מהי חלוקת זמני השהות בין ההורים?

ביסוס תביעת מזונות ילדים

על מנת לקבוע את גובה דמי מזונות לילד, כל אחד מבני הזוג הנמצא בתוך הליכי גירושין, יצטרך לצרף ראיות המוכיחות את צרכי הילדים, יכולותיו הכלכליות וכל הוצאה הנוגעת לעניין המזונות. ההורים יידרשו לשורה של מסמכים פיננסיים לרבות אישורים המעידים על בעלותם בנכסים מקומיים או בחו"ל, תדפיסי חשבון בנק, תלושי שכר, פירוטי אשראי ועוד.

מסמכים נוספים הם אלו שאומדים את הוצאות המחייה ורמת החיים כמו תשלום משכנתא או שכר דירה, חשבוניות וקבלות על מזון, חינוך, ביגוד והנעלה, צרכים רפואיים או מיוחדים וכן הלאה.

גביית חוב מזונות שאיננו משולם

ישנם מקרים שבהם ההורה החייב לא ממלא את חובת פסק הדין לתשלום המזונות החודשי, מה שמאלץ את המשמורן לפעול כלפיו באמצעים שונים לגביית החוב. במקרה זה, ניתן לפעול דרך שני גופים מרכזיים – המוסד לביטוח הלאומי ורשות האכיפה והגבייה (הוצאה לפועל), כשהשני הוא גם העדיף מבין השניים.

בפתיחת תיק כנגד החייב בהוצאה לפועל, ההורה יוכל לבחור האם לנהל את התיק עצמאית או על ידי עורך דינו לענייני משפחה (מסלול רגיל), או להורות להוצאה לפועל לגבות את המזונות עם כמה שפחות התערבות מצידו (מסלול מזונות).

מעוניינים לתבוע מזונות או לנהל הליך משפטי בנושא?

עורכת הדין אסתר שלום המתמחה בדיני משפחה וכעורכת דין גירושין ומגשרת תוכל ללוות אתכם משפטית עד לקביעת תשלום מזונות אופטימלי מבחינתכם ולפעול גם במקרים של צורך בהפחתה או הגדלת דמי מזונות לילד, חישוב התשלום וגביית דמי מזונות לילד בהוצאה לפועל. במשרדנו אתם נמצאים בידיים הטובות ביותר. תאמו פגישה ונשמח לעמוד גם לרשותכם בנושא.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

מזונות אישה גרושה

מזונות אישה גרושה נתפסים כתשלום נדיר למדי. התשלום מהווה תיעוד לפירוק היחסים הזוגיים בצורה הטובה והמכובדת ביותר. ללא מאבקי כוח

קרא עוד »

הסכם מזונות

הסכם מזונות קובע מהו גובה דמי המזונות אשר כל הורה נדרש לשלם עבור ילדיו, מתי יועבר התשלום וכיצד. הסכם זה

קרא עוד »

חוק מזונות

חוק מזונות חל על כל הסכם גירושין שבו נדרש כיסוי להוצאות המשפחה, כאשר על פי רוב מדובר במזונות ילדים ובמקרים

קרא עוד »

חישוב מזונות

כל זוג שמתגרש מוטרד לבטח מההסכמה בנוגע לדמי המזונות. שאלת רמת החיים והיכולת הכלכלית שאחרי חיי הנישואין מטרידה גברים ונשים

קרא עוד »

תביעה למזונות זמניים

תביעה למזונות זמניים מאפשרת להורים שנמצאים בהליך גירושין מבני זוגם ברבנות וכעת נותרו לבדם בגידול הילדים, לקבל סיוע כלכלי מסוים

קרא עוד »
דילוג לתוכן