הסכם גירושין בהסכמה אסתר שלום משרד עורכי דין

הסכם גירושין בהסכמה

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

אין חולק על כך כי חתימה על הסכם גירושין בהסכמה היא הדרך לגירושין קלים ומכבדים יותר עבור בני זוג. מסיבה זו בדיוק, יצר המחוקק את החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014 הקובע חובת גישור בהליכי גירושין, טרם פנייה לערכאות. זאת על מנת שכל זוג העומד בפני הליך זה, ייתן לעצמו הזדמנות כנה לגבש הסכם ולהימנע ממאבק משפטי. מהם היתרונות שבחתימה על הסכם גירושין לעומת ניהול ההליך בבית משפט? איך חוק גישור חובה מקדם מטרה זו וכיצד עורך דין מגשר יכול לסייע?

מתגרשים? יתרונותיו של הסכם

ניתן להצביע על ארבעה יתרונות עיקריים המובילים זוגות רבים לחתום על הסכם גירושין בהסכמה:

  1. צמצום עלויות הגירושין: כל מי שניהל בעבר תביעה משפטית יודע כי מדובר בעלות גבוהה למדי, קל וחומר כאשר מדובר על הליך גירושין, בו כרוכות מספר תביעות שונות. מלבד אגרות בית משפט, יידרש כל אחד מבני הזוג לשאת בעלות שכר הטרחה של עורך הדין המייצג אותו וככל שההליך יהיה ממושך יותר, כך יגדלו גם ההוצאות. לעומת זאת, ניהול ההליך מחוץ לכותלי בית המשפט, יצמצם משמעותית את גובה העלויות.
  2. גירושין מהירים יותר: בני זוג אשר החליטו להתגרש, רוצים מטבע הדברים לסיים את ההליך ביניהם מוקדם ככל האפשר ולהמשיך הלאה בחייהם. זהו תמריץ מצוין לחתימה על הסכם גירושין בהסכמה, מדוע? משום שכל הליך משפטי המתנהל בערכאות ובוודאי הליך גירושין, יכול לקחת חודשים ואף שנים. אולם, אם בני הזוג בוחרים בדרך של הידברות, הרי שיוכלו לגבש הסכם גירושין טוב ומקיף תוך זמן קצר ולסיים את הליך הגירושין באופן מהיר יותר.
  3. קבלת החלטות עצמאית: לצד חסכון בעלויות והאפשרות להתגרש מהר יותר, הבחירה בדרך של הסכם מאפשרת לצדדים להותיר את גורלם לעצמם ולא להעביר את ההכרעה לידי הערכאות המשפטיות. בני הזוג הם אלו אשר קובעים את אופן חלוקת הרכוש ביניהם, מחליטים מה יהיה הסדר המשמורת של הילדים ומה יהיה גובה תשלום המזונות. כך, יכולים שני בני הזוג לצאת שבעי רצון ולא לחיות בחשש מפני החלטה כזו או אחרת של בית המשפט שלא תתאים כלל לרצונותיהם.
  4. צמצום הפגיעה בילדים: הליך הגירושין אינו קל עבור בני הזוג אך הוא קשה שבעתיים עבור הילדים. חתימה על הסכם גירושין בהסכמה, ממתנת לרוב את המתחים בין בני הזוג ומכאן מקלה מאוד על ההתמודדות של הילדים עם הפרידה. כמו כן, ככל שהצדדים יצליחו לשים את משבר הגירושין מאחוריהם, הם יוכלו לשתף פעולה בצורה טובה יותר כהורים ולתת להם תחושת ביטחון ויציבות, על אף הגירושין.

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014

כאמור, עריכת הסכם גירושין בהסכמה טומנת בחובה יתרונות חשובים מאוד לבני הזוג ולילדים גם יחד. מנגד, כאשר בוחרים בני זוג בניהול תביעות הגירושין בערכאות, הליך הגירושין הופך לקשה יותר, ארוך יותר ויקר יותר. תובנות אלו הובילו את המחוקק לפני מספר שנים, ליצור את החוק שבכותרת, אשר קיבל את הכינוי חוק גישור חובה. זה מחייב זוגות אשר קיבלו החלטה להתגרש, לנסות לגבש הסכמות בדבר הסוגיות המשפטיות ביניהם, לפני שיורשו לפנות לערכאות. כיצד החוק מסייע במטרה זו? הוא קובע כי לפני שיוכל מי מבני הזוג להגיש את תביעות הגירושין, על אחד מהם יהיה להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

זו תוביל לזימון של בני הזוג אל יחידת הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני, בהתאם לערכאה אליה הוגשה הבקשה. שם יתקיים בין בני הזוג, ניסיון להידברות ופשרה המנוהל על ידי עובדים סוציאליים. המספרים מעידים על כך כי כאשר כל אחד מבני הזוג מיוצג על ידי עורך דין לענייני גירושין מטעמו, אחוז יפה מן הזוגות מצליח לגבש הסכם במסגרת זו. לחוק יש תרומה נוספת: מתברר כי גם במקרים בהם יחידת הסיוע אינה מצליחה להביא את בני הזוג לכדי הסכם, היא סוללת להם את הדרך לניהול משא ומתן. אז, למרות שהם יכולים בשלב זה לפנות לערכאות משפטיות, הם בוחרים במקרים רבים לפנות לעורך דין מגשר ולתת הזדמנות נוספת לגיבוש הסכם גירושין בהסכמה.

פנייה אל עורך דין מגשר

לצד פעילותה של יחידת הסיוע, כפי שהסברנו לעיל, יכולים בני זוג המבקשים להתגרש בדרכי שלום, לפנות למגשר פרטי. הכוונה היא לעורך דין לדיני משפחה אשר הנו גם מגשר המתמחה בניהול הליכים של גישור גירושין. בעזרתו, יוכלו הצדדים לקבל את ההחלטות המשמעותיות העומדות על הפרק באופן שיהיה הוגן ומטיב כלפי שניהם. הידע המשפטי וכישורי הגישור מאפשרים לעורך הדין המגשר לנתב בהצלחה את השיח בין בני הזוג ולקדם ביניהם פשרות ענייניות אשר יתנו מענה לצרכים ולרצונות של שניהם. זאת, תוך שכל אחד מהם מבצע וויתורים לטובת האחר, על מנת להגיע לעמק השווה ולהימנע מן הצורך לדון בענייני הגירושין בערכאות. אם הליך הגישור צולח, הרי שבסיומו יחתמו בני הזוג על הסכם גירושין בהסכמה ויוכלו לשים פרק זה מאחוריהם ולהתקדם לעתיד טוב יותר.

נציין, כי בחירת המגשר חייבת להיעשות בקפידה בשני אופנים. האחד, יש לוודא כי עורך הדין אליו פונים מתמחה בהליכי גירושין הן כעורך דין והן כמגשר. מדוע? משום שהמומחיות המשפטית היא זו אשר תאפשר לו לתת לבני הזוג אלטרנטיבות רלוונטיות לפשרה. כמו כן, בפגישתו הפרטנית עם כל אחד מן הצדדים, יוכל הוא לבאר עבורם את המצב המשפטי ואת סיכוייהם לצאת עם ידם על העליונה, בהנחה כי לא יגבשו הסכם גירושין בהסכמה. הפן השני אליו אנו מתייחסים בבחירת המגשר הוא הכימיה של בני הזוג עמו. כדי שהליך הגישור יישא פרי, על שני הצדדים להרגיש בנוח עם המגשר כך שיוכלו להביע את עצמם באופן כנה מולו, להסביר את רצונם ועמדותיהם ולהיות פתוחים לקבל את הצעותיו.

 

 

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן