הפרת הסכם גירושין

הפרת הסכם גירושין

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

הסכם הגירושין הינו הסכם שנועד להסדיר בהסכמה הדדית את סיום הנישואים של בני זוג שהחליטו להיפרד ולהתגרש זה מזה. הסכם זה כולל בדרך כלל את עצם הסכמתם של בני הזוג לעריכת הגירושין ומתן הגט. כמו כן כולל תנאים נוספים שנוגעים לעניינים הנלווים לגירושין. כגון תשלומי מזונות ילדים, קביעת משמורת הילדים והסדרי הראיה, וחלוקת הרכוש המשותף. בשונה מהסכם סטנדרטי רגיל, על מנת שהסכם גירושין יהיה מחייב וייכנס לתוקף, יש לאשר אותו באמצעות בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. אישור הסכם גירושין כאמור הופך את ההסכם למחייב ואף מקנה לו תוקף של פסק דין. משמעות מתן התוקף כשל פסק דין להסכם הגירושין הינה שהפרת הסכם גירושין כמוה כהפרת פסק דין. לפיכך, במידה שאחד הצדדים חלילה מפר את ההסכם, ניתן לאכוף אותו כשם שאוכפים פסק דין. וזאת כפי שיוסבר להלן.

מה ניתן לעשות במקרה של הפרת הסכם גירושין לגבי תשלום המזונות?

במידה שהגבר מפר את הסכם הגירושין ואינו משלם לאשה את תשלום המזונות שהוטל עליו במסגרת ההסכם, האשה יכולה לאכוף את ההסכם בעניין. זה באמצעות פניה ללשכת ההוצל"פ או למוסד לביטוח לאומי.

אם האשה בוחרת לפנות ללשכת ההוצל"פ עקב הפרת הסכם גירושין, ביכולתה לבחור בין מסלול רגיל למסלול המזונות. במסגרת המסלול הרגיל, תיק המזונות מנוהל כמו כל תיק הוצל"פ אחר. לשם כך על האשה לנהל את התיק בעצמה ו/או באמצעות עורך דין מטעמה. בין היתר עליה להחליט באיזה הליכי הוצל"פ היא מעוניינת לנקוט כלפי הגבר. זה כדי לאכוף עליו את תשלום חוב המזונות. מדובר, למשל, בהליכים לעיקול נכסיו של האב. כמו כן, הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ נגדו, שלילת רישיון הנהיגה שלו, הוצאת צו מאסר, וכיו"ב. לעומת זאת, במסגרת מסלול המזונות, לשכת ההוצל"פ היא שמנהלת בפועל את תיק המזונות. לשכת הוצל"פ זו שנוקטת בהליכי ההוצל"פ כלפי הגבר, וזאת כמעט ללא כל מעורבות מצד האשה.

לחילופין, בגין הפרת הסכם גירושין לגבי תשלום מזונות האישה רשאית לפנות למוסד לביטוח לאומי. זה במידה שהיא עומדת בתנאי הזכאות לכך. במקרה כזה המוסד לביטוח לאומי הוא שמשלם לאשה את תשלומי המזונות שהגבר חוייב בהם. במקביל הוא גם פועל על מנת לגבות את הסכומים הללו מהגבר. זאת באמצעות נקיטת הליכי הוצל"פ נגדו. זכאות האשה לקבלת תשלומי המזונות מהמוסד לביטוח לאומי נקבעת לפי חוק המזונות (הבטחת תשלום). תשל"ב-1972 ותקנות המזונות (הבטחת תשלום), תשל"ג-1972.

מה ניתן לעשות במקרה של הפרת הסכם גירושין לגבי משמורת הילדים?

לדוגמא כאשר מדובר בהפרת הסדרי ראיה. כאשר אב שאינו מחזיק במשמורת על הילדים, מתחמק פעם אחר פעם מקיום המפגשים עמם, לא ניתן לאכוף את הסדרי הראיה באמצעות לשכת ההוצל"פ. תחת זאת ניתן להגיש תלונה במשטרה בגין הפרת צו שיפוטי – הפרת הסכם גירושין. במקרים קיצוניים ניתן להגיש תביעה בגין הפרת פקודת בזיון בית המשפט.

בנוסף בעת הפרת הסכם גירושין ניתן גם לפנות לבית המשפט. ניתן להגיש בקשה להטלת על הצד שמפר את הסדרי הראיה עונשים כספיים. לדוגמא, ניתן להטיל עליו קנס כספי בגין כל הפרה של הסדרי הראיה. לחילופין, לחייב אותו לשלם תשלום הוצאות לצד השני. זה במידה שהוא נאלץ לשמור בעצמו על הילדים ולהפסיד שעות עבודה או לשכור בייביסיטר לשם כך. במקרים מסויימים ניתן גם לבקש מבית המשפט שינוי הסכם גירושין והגדלת תשלום סכום המזונות שמוטל על הצד שמפר את הסדרי הראיה. אם כל האמצעים הללו אינם עוזרים, ניתן גם לבקש מבית המשפט לשנות את הסדרי הראיה. כלומר, לצמצם אותם בהתאם.

מה ניתן לעשות במקרה של הפרת הסכם גירושין לגבי חלוקת הרכוש?

בעת הפרת הסכם גירושין לגבי חלוקת רכוש, ניתן להגיש תביעה בפני בית המשפט לאכיפת ההסכם. לדוגמא, במידה שמסגרת ההסכם הוחלט למכור את דירת המגורים המשותפת לצדדים. הוחלט לחלק את התמורה ביניהם אולם אחד הצדדים מסרב לפנות את הדירה. במידה והוא עקב כך מטרפד את מכירתה, ניתן לפנות לבית המשפט לשם קבלת צו לפינוי אותו צד מהדירה. ניתן למנות כונס נכסים שיטפל במכירתה.

כדי להימנע ממחלוקות מיותרות לגבי אופן חלוקת הרכוש, מומלץ לקבוע במסגרת ההסכם הוראות מפורשות וברורות לגבי מהו היקף הרכוש שיחולק בין הצדדים וכיצד הוא יחולק ביניהם. בנוסף, מומלץ לקבוע במסגרתו גם את הסנקציות שיוטלו על צד שחלילה יפר את ההסכם, ובכך להרתיע אותו מביצוע צעד זה.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן