חלוקת דירה בגירושין עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

חלוקת דירה בגירושין

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

עומדים בפני גירושין ויש בבעלותכם דירה? כחלק מחלוקת הרכוש ביניכם, יהיה צורך גם לחלק את דירת המגורים המשותפת. הליך חלוקת דירה בגירושין קרוי בעגה המשפטית פירוק שיתוף במקרקעין. הדירה היא לרוב הנכס היקר ביותר של בני הזוג ולכן לא פעם נוצרת מחלוקת בין הצדדים באשר לאופן החלוקה. מהן האפשרויות השונות העומדות בפני בני הזוג ומה עושים כאשר הצדדים אינם מסכימים?                                

חלוקת דירה בגירושין  – פירוק שיתוף במקרקעין

זוגות רבים הצליחו בתקופת הנישואין לרכוש דירת מגורים. משהתקבלה החלטה על פרידה, יש לבצע חלוקת דירה בגירושיו, בדיוק כמו חלוקה של כל הנכסים המשותפים האחרים. הליך זה נקרא פירוק שיתוף במקרקעין  והוא ייעשה באחת משלוש דרכים: חלוקה בעין, מכירת הנכס לצד שלישי וחלוקת הרווחים בין בני הזוג או העברת הבעלות בדירה לאחד מן הצדדים. חשוב לומר, כי הבחירה בדרך פירוק השותפות צריכה להיעשות משיקולם כלכליים, אך מטבע הדברים יש לה גם פן רגשי מאוד משמעותי, היות שבני הזוג הקימו בה את משפחתם. לכן, חשוב כי ההחלטה תתקבל רק לאחר קבלת ייעוץ משפטי מעורך הדין המייצג את כל אחד מן הצדדים בהליך הגירושין.

חלוקה בעין

כאמור מעלה, אחת הדרכים בהן ניתן לבצע פירוק שיתוף של דירת המגורים היא בדרך של חלוקה בעין. הכוונה היא לחלק באופן פיזי את הדירה לשתיים, כך שתהיינה שתי דירות נפרדות, קטנות יותר וכל צד יהיה בעלים של דירה אחת. במרבית המקרים, אפשרות זו איננה רלוונטית בשל צורת הנכס, כך שחלוקתו לשתיים לא תספק מקום מגורים ראוי למי מהצדדים או פוטנציאל להשכרת הדירה לצד שלישי. לעיתים גם חוקי התכנון והבנייה לא יתירו חלוקה כזו, אף אם בני הזוג חושבים שהיא מתאימה ומסכימים עליה.

מכירת הדירה לצד ג'

חלוקת דירה בגירושין מתבצעת לעיתים קרובות בדרך של מכירת הנכס לצד שלישי. ככל שבמועד הפרידה, שוק הנדל"ן יכול לתת לבני הזוג תמורה רווחית עבור הדירה, הרי שזוהי יכולה להיות בחירה טובה בשבילם. לצד הרווח הכלכלי שבמכירת הדירה, יכולים בני הזוג להתנתק גם כלכלית וגם רגשית, משום ששניהם עוזבים את הדירה המשותפת בה חיו כזוג נשוי ועוברים כל אחד להתגורר בבית חדש משלו. נדגיש, כי בעת בחירת פתרון זה לחלוקת דירה בגירושין, על ההורה המשמורן לדאוג למקום מגורים חלופי עבורו ועבור הילדים ורק לאחר מכן לאפשר את המשכו של התהליך. ככל שבני הזוג בחרו במשמורת משותפת, הרי ששניהם זקוקים למקום מגורים מתאים טרם יפרסמו את הדירה למכירה או יתקדמו לחתימת חוזה עם קונה מעוניין.

העברת הבעלות לאחד מבני הזוג

דרך נוספת של חלוקת דירה בגירושין היא העברת הבעלות בדירת המגורים המשותפת לאחד מבני הזוג. למשל, הבעל מעביר את חלקו בנכס לאשתו, כך שהיא עתה בעליה הבלעדיים של הדירה. לפתרון זה יש מספר יתרונות בולטים. ראשית, הילדים ממשיכים להתגורר בבית ובסביבה שהם מכירים, דבר אשר יקל עליהם מאוד בהתמודדות עם הליך הגירושין. שנית, העברה שכזו יכולה להפחית את חבות הבעל במזונות וככל שהילדים במשמורת מלאה של האישה והם קטנים יחסית, יהיה לדבר יתרון כלכלי רב עבורו. שלישית, העברת דירה בין בני זוג בהליך גירושין אינה נחשבת לעסקה במקרקעין ועל כן הבעל לא יחויב במס שבח והאישה לא תחויב במס רכישה.

אין הסכמה? תוגש תביעה

ראינו אפוא כי בפני בני הזוג עומדות מספר אפשרויות שונות לצורך חלוקת דירה בגירושין. כל עוד יש בין הצדדים הסכמה לגבי אופן הפירוק, יוכלו ליישם את החלטתם ולהמשיך לנהל את הליך הגירושין. אולם מה קורה בעת מחלוקת? למשל, כאשר בן הזוג רוצה למכור את הדירה לצד שלישי ואילו בת הזוג רוצה להמשיך להתגורר בה עם הילדים ולקבל את חלקו של בן הזוג בנכס? אז יהיה צורך בהגשת תביעה לפירוק שיתוף, דבר אשר יעכב את חלוקת הרכוש בפרט ומכאן את הליך הגירושין כולו. לפיכך, כדאי כי בני הזוג יעשו כל מאמץ להגיע לעמק השווה, כאשר ניתן בעניין זה להסתייע בעזרתו של עורך דין מגשר, אשר ישמע את עמדתו של כל צד ויפעל לקידום פשרה שתהיה מקובלת על שני בני הזוג.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

פירוק שיתוף

ברבים מהליכי הגירושין מתבצע פירוק שיתוף כחלק מחלוקת הרכוש בין בני הזוג. מונח זה שייך לתחום דיני המקרקעין ומשמעותו פירוקה

קרא עוד »

כוונת שיתוף

קניתם דירה לפני הנישואין? חשוב שתדעו כי היא עלולה להיחשב לרכוש משותף בעת גירושין. המשמעות היא כי הצד השני יהיה

קרא עוד »
דילוג לתוכן