חלוקת מוניטין ונכסי קריירה עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

חלוקת מוניטין ונכסי קריירה

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

בכל מערכת זוגית נדרשים שני הצדדים לפשרות וויתורים, אולם בהליך גירושין יכול ואלו יהיו שווים כסף. כאשר קיים פער השתכרות משמעותי בין בני זוג אשר הנו תוצאה, לפחות באופן חלקי, של ויתורים שביצע בן הזוג האחר, תתבצע חלוקת מוניטין ונכסי קריירה במסגרתה הוא יהיה זכאי לפיצוי כספי בעת חלוקת הרכוש.

חלוקת מוניטין ונכסי קריירה – מה זה אומר?

כידוע, בעת גירושין, יש לבצע הפרדת נכסים בין בני הזוג. כאשר אנו מדברים על כך, הקונוטציה שעולה לנו תהיה לרוב פירוק שיתוף בדירת המגורים שקנו בני הזוג בתקופת הנישואין, חלוקת הכספים שנצברו בחשבונות הבנק שלהם, חלוקת הזכויות הסוציאליות וכיו"ב. חשוב לדעת כי לצד אלו, ישנם גם סוגי נכסים אחרים כגון מוניטין ונכסי קריירה, המתייחסים להשכלה, למקצוע ולכושר ופוטנציאל השתכרות. מדובר בנכסים אישיים אשר ככלל, לא אמורים להיכלל בחלוקת הרכוש בין בני הזוג. עם זאת, כאשר הישגיו המקצועיים והכלכליים של האחד נובעים באופן מהותי מוויתוריו של האחר אשר טיפל בבית ובילדים, יכול ואלו יהפכו לנכס משותף בר חלוקה.

התנאים הנדרשים

בניגוד לנכסים סטנדרטיים אשר יכללו כדרך קבע באיזון המשאבים בין בני זוג, חלוקת מוניטין ונכסי קריירה אינם רלוונטיים לכל הליך גירושין באשר הוא. אלו יהפכו לנכס בר חלוקה רק בהתקיים שני תנאים. ראשית, אם הוכח כי קיימים פערי השתכרות משמעותיים בין הצדדים. שנית, יש להראות כי העלייה של בן הזוג בסולם הקריירה והשכר התאפשרה במידה ניכרת בזכות וויתוריו של הצד השני. כלומר, אם אלו הנם בעיקר כתוצאה ממאמציו של בן הזוג ומכישוריו האישיים, יהיו פערי ההשתכרות גדולים ככל שיהיו, לא יהיה זכאי הצד השני לפיצוי במישור זה.

איך מתבצעת חלוקת מוניטין ונכסי קריירה?

בהיעדר הסכם ממון לחלוקת רכוש, ישנם מספר נתונים אשר על בסיסם ייקבע אופן החלוקה בין הצדדים. מדובר, חשוב לומר, במשימה לא פשוטה כלל ואלו נתונים שקשה מאוד לאתר אותם באופן מדויק. כך למשל, על בית המשפט יהיה לבחון מהי תרומתו של בן הזוג להצלחתו של האחר, לעומת מאמציו האישיים של בן הזוג המצליח. דוגמא נוספת היא מהי הסבירות כי בן הזוג המרוויח פחות יוכל לגשר על פערי ההשתכרות וזאת על פי גילו, מצבו הבריאותי, השכלתו ועוד. גם משכם של הנישואים נכנסים כפקטור בתוך חישובים אלו.

כיצד ישולם הפיצוי?

משנקבע כי התממשו התנאים הנדרשים לצורך חלוקת מוניטין ונכסי קריירה ובית המשפט הגיע למסקנה מהו סכום הפיצוי המגיע לבן הזוג, יש להחליט על הצורה בה הוא ישולם לו. לעניין זה יש שתי אפשרויות: מתן פיצוי חד פעמי או מתן פיצויים עיתיים שהנם תשלומים הפרוסים על פני תקופת זמן. לרוב, קובעים בתי המשפט לענייני משפחה תשלום חד פעמי המאפשר לבני הזוג להתנתק זה מזו כלכלית. זהו ללא ספק היבט חשוב מאוד בהליכי גירושין, אולם מנגד, תשלומים עתיים מאפשרים לתת ביטוי לשינויים, ככל שאלו מתרחשים, בקריירה של בן הזוג הנדרש לשלם את הפיצוי, כך אם למשל חדל לעבוד, יופחת התשלום שיוטל עליו בהתאם.

ייעוץ וייצוג משפטי

חלוקת מוניטין ונכסי קריירה היא אחת הסוגיות המורכבות ביותר בחלוקת רכוש בהליך הגירושין. החל מן ההחלטה האם יש הצדקה להפוך רכיב זה לנכס בר חלוקה וכלה בחישוב הפיצוי שמגיע לבן הזוג ובסוג התשלום. משכך, ישנה חשיבות עליונה כי כל אחד מבני הזוג יקבל ליווי משפטי, בין אם במסגרת משא ומתן המתנהל מול הצד השני לפשרה ובין אם במסגרת תביעה המוגשת לבית המשפט. רק כך יוכלו הצדדים לוודא כי זכויותיהם בהיבט כלכלי זה לא תקופחנה.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

פירוק שיתוף

ברבים מהליכי הגירושין מתבצע פירוק שיתוף כחלק מחלוקת הרכוש בין בני הזוג. מונח זה שייך לתחום דיני המקרקעין ומשמעותו פירוקה

קרא עוד »

כוונת שיתוף

קניתם דירה לפני הנישואין? חשוב שתדעו כי היא עלולה להיחשב לרכוש משותף בעת גירושין. המשמעות היא כי הצד השני יהיה

קרא עוד »
דילוג לתוכן