חלוקת רכוש בין ידועים בציבור עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

חלוקת רכוש בין ידועים בציבור

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

ידועים בציבור אשר החליטו להיפרד, נדרשים לבצע חלוקת רכוש בין ידועים בציבור. הדין החל על הליך זה הוא הלכת השיתוף. על פיה רכוש משותף שצברו בני הזוג יתחלק ביניהם באופן שווה בעת פרידה ואילו רכוש אישי ישוב לבעליו, אלא אם הוכחה בו כוונת שיתוף.

הליך הפרידה של ידועים בציבור

אנשים רבים אינם יודעים כי למעט סידור הגט בבית הדין הרבני, הליך פרידתם של ידועים בציבור אינו שונה מזה של זוגות נשואים המחליטים להתגרש. כלומר, אם לבני הזוג יש ילדים, הרי שיש להסדיר את הנושא של המשמורת ותשלום המזונות, על מנת לדאוג לרווחתם וצרכיהם של הילדים. כך גם, ככל שנצברו נכסים וממון משותפים בתקופת הקשר, הרי שיש לעשות חלוקת רכוש בין ידועים בציבור.

 מה בין נכס משותף לנכס פרטי?

בעוד שעל זוגות נשואים חל חוק יחסי ממון בין בני זוג, על ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף בכל הנוגע לחלוקת הנכסים והרכוש. זו קובעת כי רכוש משותף יתחלק בין הגבר והאישה באופן שווה ואילו נכסים פרטיים, כאלו שנקנו או התקבלו במתנה או בירושה, ערב הזוגיות, יישארו בבעלותו האישית של הצד שקנה או קיבל אותם. יחד עם זאת, ישנו סייג להחרגת הרכוש האישי מתוך חלוקת רכוש בין ידועים בציבור המוביל לא אחת לחיכוכים ומאבקים בין בני הזוג.

 חלוקת רכוש בין ידועים בציבור – כוונת שיתוף

במקרה שבו ניתן להוכיח כי נכס אישי הפך למעשה לנכס משותף בתקופת יחסי בני הזוג, הוא ייכלל במסגרת החלוקה והצד השני יהיה זכאי לזכויות בו. זאת על אף העובדה כי הוא נרכש לפני שבני הזוג החלו במערכת יחסים. נטל ההוכחה כאן הוא על בן הזוג הטוען כי הנכס הפרטי הפך מאישי למשותף ועמידה בו דורשת ראיות פוזיטיביות לשיתוף. למשל, אם בת הזוג היא בעלת דירה ובני הזוג התגוררו בה לאורך שנות הזוגיות, יוכל בן הזוג לטעון כי הדירה הפכה בכך לנכס משותף. זאת בפרט כאשר יש נסיבות נוספות המחזקות את טענת השיתוף, לדוגמא, אם בן הזוג השקיע על דעתה ובהסכמתה של הבת הזוג, מכספו האישי בחידוש ובשיפוץ הנכס.

האם ניתן להגיע להסכמה?

קיומה של הלכת השיתוף יוצרת לא אחת מחלוקות משמעותיות במסגרת חלוקת רכוש בין ידועים בציבור. לרוב, חילוקי הדעות אינם נוגעים לאופן החלוקה של הרכוש המשותף, אלא לזה של הרכוש האישי. אז, צד אחד עומד על כך כי מדובר על נכס פרטי אשר לא נכלל בחלוקה, בעוד האחר טוען כי הנסיבות מעידות כי זה הוטמע בנכסים המשותפים ועל כן יש לו זכויות בו. המטרה תמיד תהיה לנסות ולגבש הסכמות בין בני הזוג ולצורך כך, יוכלו גם לפנות להליך של גישור אצל עורך דין מומחה לדיני משפחה בעל הסמכה כמגשר. אם כל אלו עדיין לא יביאו את בני הזוג לעמק השווה, לא יהיה מנוס מהגשת תביעה אל בית המשפט לענייני משפחה אשר יכריע ביניהם.

 חתימה על הסכם ממון

מן הדברים שהצגנו לעיל ניתן להבין כי חלוקת רכוש בין ידועים בציבור יכולה להיות עניין סבוך ומעורר מחלוקת. זו יכולה להגיע לפתחו של בית המשפט, כך שבני הזוג יידרשו להוצאות כספיות גבוהות והליך הפרידה יהפוך להיות קשה יותר. החדשות הטובות הן כי עריכת הסכם ממון ידועים בציבור בתחילתו או במהלכו של הקשר, יכולה למנוע מבני הזוג להיקלע לסכסוך על רקע כספי, לחסוך להם בעלויות ולהקל על פרידתם. במסגרתו, יבחינו במפורש בין נכסים משותפים לנכסים אישיים ויסגרו את הפתח לטענות הדדיות לזכויות ברכוש פרטי.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הלכת השיתוף

הלכת השיתוף הינה הלכה שנקבעה בפסיקה. היא עוסקת בחלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לפני יום 1.1.1974 או בני זוג

קרא עוד »
דילוג לתוכן