מתי בני זוג הם ידועים בציבור עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

מתי בני זוג הם ידועים בציבור?

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

הפסיקה קבעה שני תנאים עיקריים להכרה בבני זוג כידועים בציבור: האחד כי הצדדים מנהלים מערכת יחסים אינטימית והשני כי הם מנהלים משק בית משותף. בעבר, למשכה של מערכת היחסים הייתה משמעות כבדת משקל אך כיום, בוחנים את טיבו של הקשר ולא רק את משכו. כן, בעבר הייתה דרישה למגורים תחת קורת גג אחת והיום גם זוגות שאינם מתגוררים יחד, יכולים לקבל הכרה של ידועים בציבור. מתי בני זוג הם ידועים בציבור? קראו כאן.

מתי בני זוג הם ידועים בציבור – קשר זוגי

התנאי הראשון להגדרתם של ידועים בציבור ככאלו, הוא קיומה של מערכת יחסים זוגית. כלומר, אחים, מכרים או חברים אינם יכולים להיות מוגדרים כידועים בציבור. היות שאין עדיין חוק בישראל המסדיר את מעמדם של זוגות ידועים בציבור, הגדרתם, כמו גם זכויות ידועה בציבור או ידוע בציבור אשר הושוו במידה רבה לאלו של זוגות נשואים, מקורם בפסיקת בתי המשפט לענייני משפחה. בעבר, אלו קבעו כי מערכת היחסים חייבת להיות בת שנתיים לפחות טרם יוכלו בני זוג להיחשב לידועים בציבור, אולם דרישת הזמן הלכה והצטמצמה עם השנים. כיום, הבחינה של הקשר היא מהותית. כלומר שואלים מהו טיב הקשר ולמשכו אין כבר משמעות כל כך גדולה.

 משק בית משותף

כאמור בפתח הדברים, התנאי השני להגדרתם של בני זוג כידועים בציבור, הוא ניהול משק בית משותף. פעם, הדבר חייב כי בני הזוג יגורו באותו הבית. אולם, בתי המשפט מתאימים את עצמם לשינויים החברתיים וגם כאן חל שינוי משמעותי. אט אט חלחלה התובנה כי זוגות רבים בוחרים לגור בדירות נפרדות, אך הדבר אינו מפחית כלל מרצינותו של הקשר הזוגי וממידת המחויבות של בני הזוג זה כלפי זו. לכן, לאורך השנים, הגמישה הפסיקה גם את הדרישה הזו וכיום, עמידה בתנאי של משק בית משותף, אינה מחייבת מגורים תחת אותה קורת גג. זאת כל עוד בני הזוג יכולים להציג ממדים אחרים של חיי שיתוף, אזי באפשרותם לקבל הכרה של ידועים בציבור. כך למשל, זוגות המוכיחים כי הם מבלים את רוב זמנם הפנוי יחד, כי יש חיבור בין משפחותיהם, ישנה התנהלות כלכלית משותפת באופן מסוים ועוד.

 מדוע יש צורך בהכרה בסטטוס?

השאלה מה זה ידועים בציבור ומתי בני זוג הם ידועים בציבור היא חשובה לצורך קבלת הזכויות השונות המגיעות להן. לאורך השנים השוותה הפסיקה במובנים רבים את מעמדם של זוגות אלו לזה של זוגות נשואים. אולם, כדי ליהנות מאותן זכויות, הם נדרשים להוכיח בפני הגורמים השונים כי הם אכן ידועים בציבור. לכן, חשוב להבין את ההגדרה של ידועים בציבור, על מנת שבני הזוג יידעו האם הם יכולים להיכנס בגדרה ובהתאם, כיצד להוכיח את הסטטוס שלהם בפני הגופים השונים, למשל המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה ועוד.

מה קורה בעת פרידה?

לאחר שהבנו מתי בני זוג הם ידועים בציבור, חשוב לדעת מה קורה בעת פרידה. ובכן, כפי שזכויותיהם של ידועים בציבור דומות מאוד לאלו של זוגות נשואים, כך גם בסיומו של הקשר. בני הזוג יידרשו להתמודד עם סוגיית חלוקת הרכוש ואם יש להם ילדים משותפים, אזי יש להסדיר את נושא משמורת הילדים ודמי המזונות. בני הזוג יכולים להסדיר נושאים אלו בהסכמה, במסגרת הסכם מסודר ולצורך כך, ניתן לפנות להליך של גישור, אשר יסייע להם להגיע לעמק השווה. לחילופין, יהיה צורך להגיש את התביעות הרלוונטיות בערכאות המשפטיות.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הלכת השיתוף

הלכת השיתוף הינה הלכה שנקבעה בפסיקה. היא עוסקת בחלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לפני יום 1.1.1974 או בני זוג

קרא עוד »
דילוג לתוכן