עורך דין לענייני גירושין עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

עורך דין לענייני גירושין – סוגייה אחת ושני בתי משפט

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

כחלק מתמורות חברתיות רבות אשר חלו בעולם המערבי במחצית השניה של המאה הקודמת, ניתן לציין את שכיחותן העולה והמתמדת של מקרי גירושין. לכן, אף על פי כי כאשר עמדתם תחת החופה והתחייבתם אל מול בן/ת זוגכן/ם למסד את קשרכם לא שיערתם כי תיאלצו להתמודד עם סוגיה דרמטית והרת משקל שכזו. לעתים כורח המציאות מחייב אותנו להסתגל. הפרדה זו כוללת גם לעתים חלוקתו של תא משפחתי והפרדת ממון רב. חובה להשקיע מחשבה יתרה ומוקדמת בבחירת הדמות אשר תוביל אותך במשעול מורכב שכזה. דמותו של עורך דין לענייני גירושין. במאמר הקרוב נדון בתפקידיו וחשיבותו של עורך דין לענייני גירושין בשלביו השונים של ההליך המשפטי.

מה הם גירושין ומהו תפקידו של עורך דין לענייני גירושין בתהליך גירושין?

גירושין הם הליך משפטי לא קל. במסגרתו המדינה או בא כוחה מכירים בביטול הקשר שבין 2 אנשים. זוג, אשר טרם לכן היו נשואים. פרט להשלכות הסימבוליות שיש למהלך שכזה, טמונות בו גם המון פריבילגיות. הטבות אשר ניתנות לזוג כאשר הינו מוכרז כנשוי. הטבות אשר רובן נוגעות להליכים בירוקרטיים אל מול הרגולטור עצמו. ככלל על מנת למקסם את התוצאות של הליך הגירושין, הצדדים פונים לעורך דין לענייני גירושין. כמו כן, הליך הגירושין משתנה במידה רבה בין מדינה למדינה. ההליך מושתת על תרבות המקום ואופיו המשפטי של הישות אשר שולטת שם. לפיכך מטעמי נוחות ורלוונטיות נדון כאן בתקנות הגירושין אשר רלוונטיות להליך אשר נפוץ בישראל. כמו כן, נדבר על תפקידו של עורך דין לענייני גירושין בהליך גירושין.

בהמשך לכך, הליך הגירושין בישראל הינו תולדה ארוכה אשר ראשיתה אינה במתן גט או בפתיחת משפט בעניין גירושין, וכי ישנן אין ספור דרכים שונות לסיים קשר נישואין, חלקן עוברות בידיו של עורך דין לענייני גירושין, מגשר או גורם חיצוני, וחלקן מגיעות לכדי דיונים קשים בבתי משפט כשכל מד נעזר בעורך דין לענייני גירושין, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. אך אילו היינו נדרשים להצביע על גורם משותף אחד לכלל הליכי הגירושין באשר הם? בכולם ניתן להבחין בקושי מסוים אשר חל בחייהם של זוג. קושי אשר אינם מעוניינים או מסוגלים לפתור. לפיכך החליטו לסיים את התקשרותם המשותפת. התקשרות אשר כל עוד לא הותרה על ידי הרבנות – מחייבת את המעורבים בה. כפי שהייתה טרם לכן. כלומר, עד אשר הוכרז אחרת, הינם נשואים.

סוגיה אחת, בתי משפט שניים

מורכבות מסוימת אשר קיימת בהקשר הגירושין בישראל נוגעת למעורבותם ואופיים של בתי המשפט. די במשפט זה בכדי להרים גבה. שכן, כידוע עקרונות המשפט אמורים לחול במידה שווה בין כלל כתליו השונים. עם זאת, בעקבות סטטוס קוו שהונהג עוד מראשית קום המדינה, נקבע כי לרבנות הראשית קיים מונופול על כמה נושאים. ביניהם גם עניין הגירושין. תקדים זה למעשה יצר אירוע חסר תקדים. ישנם 2 בתי דין שדנים בענייני גירושין (בית דין רבני ובית משפט לענייני משפחה). הם עלולים לפסוק אחרת בעניינו של אותו תיק בדיוק. כמובן אסור להתעלם מכוחו של עורך דין לענייני גירושין. לעורך דין השפעה לא מעטה על ההחלטות המתקבלות.

לעובדה הזו מתווסף משקל נוסף בשל תפיסה מסוימת ברחוב (בין אם מבוססת ובין אם לא), כי לכל בית דין ישנה העדפה מוקדמת אשר לרוב מטיבה עם צד אחד מבין המתגרשים. כלומר, רבים מאמינים כי בתי הדין הרבניים עושים חסד עם הגבר בעת גירושין. כנגד, שבתי המשפט לענייני משפחה מפצים על כך בהטיה נגדית חריפה לא פחות. לטובתה של האישה. יש לומר כי אף על פי כי היו דברים בגו בעבר, כיום ישנם מקרים רבים בהם בתי הדין הללו מוציאים פסיקות שונות ומגוונות. פסיקות אלה ללא שום צל של ספק מוכיחות כי פסק הדין הינו תולדה ספציפית של שקלול סך האירועים הנקודתי.

סמכויות השיפוט השונות

ישנו הבדל בתחומים השונים אשר מותר לכל בית דין לדון בהם בהגיעו של זוג אליו בבקשת גירושין. כלומר, בית הדין הרבני מחזיק בבלעדיות על נושאים כגון גירושין ונישואין של זוגות. כלומר, עצם ההכרזה עליהם כעל זוג נשוי או לחליפין כעל זוג גרוש. לעומת זאת, בנושאים אשר בבסיסם עניינים חומריים יותר, כגון תביעת מזונות, תביעה לשלום בית, תביעה לתשלום כתובה, מדור וכדומה, רשאי לדון גם בית המשפט לענייני משפחה. פה עורך דין לענייני גירושין נכנס לתמונה. כמובן שבאותם עניינים בדיוק רשאי לדון גם בית הדין הרבני. דבר שלמעשה מותיר את סמכויותיהם של בתי הדין זהות, פרט ליכולתו הבלעדית של בית הדין הרבני לקבוע ולשנות את מעמדם הפורמלי והרשמי של זוג.

מרוץ סמכויות בעקבות אינטרס אישי

בעקבות השוני שקיים בין בתי הדין, בצירוף לתפיסה כי קיימת הטיה באילו מהם, ישנה תופעה אשר זכתה לכינוי המפוקפק מרוץ הסמכויות. שמו של מרוץ זה נגזר מהרצון של כל אחד מבני הזוג לעגן את הדיון בעניינו בבית הדין לבחירתו. כזה אשר משקף לראייתו את מירב האינטרסים שלו. זאת מכיוון שכאשר נעשתה פנייה על ידי מי מבני הזוג או על ידי עורך דין לענייני גירושין מטעמם לעבר בית המשפט בבקשה שהאחרון ידון בעניינם, לאותו בית הדין תהא שמורה הזכות להמשיך ולדון בעניין הזוג. עד תום ההליכים. כלומר, בעוד אחד מבני הזוג פונה לבית דין מסוים, הוא כורך ומבטיח כי ענייניו ידונו במסגרת אותו בית דין. בית הדין אשר לפי ראייתו האישית של הפונה משקף בצורה טובה יותר את הערכים שלו. ערכים לפיהם הוא מעדיף שגירושיו יעשו.

גירושין בבית משפט

לאחר והוחלט על ידי בני הזוג כי ברצונם להתגרש באמצעות שופט, בצירוף לפנייתם יחדיו או לחוד לבית משפט כלשהוא למען זה ידון בענייניהם, יפתח דיון בעניינם באולמות הערכאה אשר מצאו לנכון להישפט בה. מדובר בהליך ארוך אשר עלול להימשך מספר שנים. כמו גם הינו יקר ולא פשוט או נעים. שכן, בבית המשפט ידונו בכלל ההיבטים והגורמים אשר הובילו לכדי גירושין אלו. כלומר, לא מדובר בעניינים פשוטים של בן בני זוג, אלא בנסיבות הישירות אשר הובילו לכדי הגירושין מלכתחילה. כדוגמת זוג אשר מתגרש בעקבות בגידה, או בעקבות גילוי אודות מעשים פליליים אשר ביצע אחד מהם והוסתרו מהשני. כמו כן, לעתים אחד מבני הזוג אינו שלם עם בקשת הגירושין ואינו שותף לה. ככזה הוא עלול להערים קשיים על ההליך ולעכבו ככל הניתן. זה ככלי אשר מתיש ופוגע במי שעד לאחרונה היה/יתה שותפ/תו לחיים.

לא כל הדרכים עוברות בבתי דין

ישנם אפיקים נוספים בהם זוג יכול לסיים את נישואיו אשר אינם כוללים דיונים משפטיים. דיונים אלה לעתים עלולים להסלים למחוזות אפלים. לכל דרך ישנם מאפיינים ייחודים וספציפיים לה. המשותף להם הוא שבסופם הזוג אינו נשוי עוד ורשאי להמשיך בחייו הפרטיים. כמו כן, בעקבות משא ומתן ושיח משותף אשר נגרר לאותן דרכים חלופיות בעוד בני הזוג מבקשים להימנע מנחת זרועו של שופט (יהיה אשר יהיה), ישנה חשיבות מכרעת וחסרת תקדים לבחירת עורך דין לענייני גירושין שיסייע בצליחת ההליך.

גירושין באמצעות גישור

במסגרת הליך הגישור, בני הזוג מכריזים אודות מגשר אשר הינו ניטרלי ומסייע להם להגיע להסכמה בנושאים השונים עד אשר מתקבל ונוצר הסכם גירושין מלא שכולל את כלל ההיבטים השונים אליהם הזוג נדרש. היבטים אלו כוללים נושאים טריוויאליים. כמו חלוקת ממון וממשיכים לכדי עניינים הרי גורל וכבדי משמעות כמו הרכב ואופי משמרות הילדים. לאחר שגובש הסכם בידי המגשר (אשר לעתים שכיחות הינו עורך דין לענייני גירושין גם כן), הוא יובא לאישור בפני בית המשפט. עורך דין לענייני גירושין יקריאו לכל אחד מבני הזוג. זה בכדי לוודא כי הם מבינים את השלכות ההסכם שנוסח. לבסוף יחתום בית הדין על ההסכם ויאשר את תוקפו.

חשיבותו של עורך דין לענייני גירושין

כפי שכבר ניתן ללמוד מאופי ההליך ושלביו השונים, גירושין אינם עניין של שחור ולבן. כלומר, באותו עניין של אותו זוג ניתן למצוא כמה וכמה פסיקות שונות. זה בהתאם לשלבים ולמהלכים אשר ביצע כל אחד מהם טרם להכרעת הדין. לכן, אף על פי כי נגזר על אדם לעתים לשחק שחמט משפטי עם מי שזה עתה חלק/ה עימו בית, יוטב לאותו אדם כי יקפיד לשחק אותו היטב. זאת באמצעות היעזרות מוקדמת ככל האפשר בסיועו של עורך דין לענייני גירושין. איש מקצוע אשר באמצעות ניסיונו הרב אל מול מערכות החוק השונות, וגופי הדין השונים, ידע איזה נתיב ומסלול עלול להעמיד לך את התוצאה האולטימטיבית. זה בעודך מבקש לצאת לחיים חדשים. הניסיון הנ"ל מתבטא גם בקיום הליכי הגישור. לא רק אל מול ערכאות בית המשפט. זה כיוון שעורך דין לענייני גירושין אשר בקיא בפסיקות ובתקדימים המיוחדים לעולם הגירושין, ידע למקסם את הסיטואציה עבורך. זה בעודך צולח הליך רגיש וקשה שכזה.

לסיכום

גירושין בישראל הינם מורכבים ומאתגרים. הן אם בשל ריבוים של בתי דין שונים, והן אם בעקבות החלופות אשר נלוות לדיון בבית משפט כשלעצמו. לאור כל אלו, רצוי לאדם אשר נגזר עליו לעמוד בפני הליך שכזה, לתכנן אותו היטב. זה בכדי להפוך את החוויה הזו לסבילה כמה שאפשר. כיוון שניתן ואפשרי מאוד לקיים הליך גירושין אשר סופו אינו במכאובים ובכעס. אך בכדי לעשות זאת חשוב להיעזר מוקדם ככל האפשר בסיוע משפטי כדוגמת עורך דין לענייני גירושין. סיוע אשר יוכל לשפוך אור על האפשרויות המשפטיות השונות אשר מונחות בפניך כעת. כמו גם השלכותיהן העתידיות אל מול צעדי מי עד לאחרונה היה בן/ת זוגך.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן