פתיחת תיק ברבנות לגירושין

פתיחת תיק ברבנות לגירושין – הדין הדתי

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

במדינת ישראל, ההפרדה בין דת ומדינה אינה מהמשמעותיות בעולם. חוסר ההפרדה האמור נותר כאן, בחלק מהמקרים, לאור הסכמים אשר התגבשו בתחילת דרכה של המדינה, ובחלקם הודות לחלקם הרחב של חברי האוכלוסייה הדתית בקרב נבחרי הציבור. אחד התחומים, בו נותר הדין הישראלי תחת הדין הדתי, הוא עולם הנישואין והגירושין. על רקע מדיניות השלטון העותמאני והבריטי, אשר דרסו פה רגלם בישראל, שלא להתערב בענייני האישות במדינות בהן שלטו, הותר כי נישואין וגירושין יעשו בהתאם לדתם של תושבי ישראל. גירושין במדינת ישראל לא מתאפשרים ללא פתיחת תיק ברבנות לגירושין.

הנושאים הנלווים – דינים היברידיים

על אף שהדין לעניין נישואין וגירושין נשאר כבעבר, ישנם דינים אשר נחקקו מאז והספיקו לקבל מקור משפטי נוסף. משכך, כלל הנושאים הקשורים באופן ישיר לעולם הנישואין והגירושין, דוגמת מזונות, הסדרי משמורת וחלוקת רכוש, ניתנים לדיון הן על פי הדין הדתי והן על פי הדין האזרחי, מה שמקנה להם מעמד של דינים "היברידיים".

התוצאה – דין סבוך ומורכב

על רקע האמור לעיל, ניתן להבין כי עולם דיני המשפחה, ועולם דיני הנישואין והגירושין בפרט, הם מורכבים למדי בכל הנוגע לדיון המשפטי. עצם הצורך בהיכרות עם שתי מערכות דין, על בסיסם ניתן להעלות טענות, לצד העובדה שניתן לדון באלו בשתי ערכאות שונות, מוביל לצורך באדם מיומן, אשר יוביל את ההליך המדובר.

פתיחת תיק ברבנות לגירושין – השלב הראשון

במידה והחלטתם להתגרש, עליכם לעבור מספר שלבים, וראשית, יהא עליכם לבצע פתיחת תיק ברבנות לגירושין. ככלל, יהא עליכם להגיש את הבקשה בבית הדין הרבני המצוי באזור מגוריכם, ובאם אתם גרים בנפרד, בבית הדין הרבני הקרוב לביתו של אחד מבני הזוג.

ראשית, יהא עליכם לפרוס את פרטי הזיהוי של הצדדים לגירושין, צילומי תעודות זהות, פרטים אודות ילדיכם ופרטים נוספים. מעבר לכך, באספקט המהותי של הבקשה, יהא עליכם לנמק את הסיבה לגירושין, והאם הגירושין מבוצעים בהסכמה או שלא.

על רקע העובדה שפתיחת תיק ברבנות לגירושין והליך פתיחת התיק משתנה בין אפיקי הגירושין השונים, להלן הסבר קצר אודות כל אחד מאלו.

פתיחת תיק ברבנות לגירושין – אז מהם אפיקי הגירושין בישראל?

לאחר שטעמנו מעט היסטוריה אודות דיני הגירושין, והבנו מדוע עולה צורך בעורך דין מקצועי בתחום בעת הגעה לדיונים בנושא, נעבור לשאלה אחרת. ככלל, ישנם שלושה אפיקים שונים לביצוע הליך גירושין בישראל, הם הליך משפטי, הליך גישור וגירושין בהסכמה.

פתיחת תיק ברבנות לגירושין – הליך משפטי – מוצא אחרון

כפי שעולה משמו, הליך גירושין משפטי הוא כזה אשר מתנהל בין כותלי בית המשפט. ההליך נועד לפתור סכסוך במקרים בהם בני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמות. על פי רוב, הליך מסוג זה יתנהל לאחר משבר עמוק בין בני הזוג.משבר אשר במסגרתו הם אינם מעוניינים לדבר זה עם זו, ובטח שלא להגיע לעמק השווה.

מדובר על החלופה שמהווה, כאמור בכותרת, מוצא אחרון להליך גירושין. ראשית, כאשר מדובר על מצב בו ילדים מעורבים בסיפור, הליך משפטי יכול להותיר צלקת. שנית, ולא פחות חשוב, החלטת בית המשפט לא פעם נופלת כעול מלכות שמיים על הצדדים. הם לא פעם לא שמחים מתוצאות ההליך.

חלופה שנייה – הליך גישור

הליך גישור הוא הליך, שבמסגרתו מובאים בני הזוג בפני מגשר. זה לשם פתרון סכסוכים הקיימים ביניהם לגבי עניין מסוים. בהליכי גירושין מדובר על הליך מחייב. שכן, בית המשפט שולח את בני הזוג, בטרם תחילת הדיון בהליך הגירושין, לכ – 4 פגישות מהו"ת. אולם, הצדדים יכולים להגיע להליך גישור גם באופן וולונטרי.

ככלל, ההליך נועד עבור אלו שמעוניינים להסדיר את המחלוקות ביניהם, תוך מתן אמון בגורם שלישי אובייקטיבי לפתרון הבעיה. התנאי היחיד שללא עמידה עליו אין טעם להגיע למגשר (מעבר לפגישות המחייבות), הוא ששני הצדדים מגיעים מחויבים לפתרון הבעיה, ולא יסתגרו בעמדותיהם במהלך ההליך.

ההליך האידאלי

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, הוא הליך הכולל בתוכו שני שלבים שונים. ראשית, מגיע שלב שלום הבית. במסגרת שלב זה, מנסים בני הזוג להביא לשיקום הנישואין והחיים המשותפים. על ידי יצירת מסגרת משפטית.

התנהלותם של שני בני הזוג לאחר עריכת ההסכם תיעשה לאורו. הוא יכול לחלוש על מגוון רחב של נושאים. בהם אופן חינוך הילדים, ניהול הוצאות הבית, ניהול החיים המשותפים ועוד.

באם הופר – פנייה להסכם גירושין

כאמור, ככל שלא הצליחו בני הזוג לעמוד בהסכם שלום הבית, אלו יצרו גם הסכם גירושין, למקרה הצורך. הסכם הגירושין, כנובע משמו, הוא הסכם אשר קובע את כלל הליך הגירושין. ההסכם המדובר, על פי רוב, מורכב משלושה חלקים עיקריים. חלוקת הרכוש, חלוקת המשמורת בין בני הזוג וכן שיעור המזונות שישולם.

פתיחת תיק ברבנות לגירושין – אז למה כדאי לבחור בהסכם שלום בית?

ההסדר האמור עולה על שאר החלופות לאור מספר מאפיינים. ראשית, מדובר על הסכם אשר מותיר את בני הזוג לכל הפחות ביחסים אמביוולנטיים. במילים אחרות – יחסים פרווה. נתון זה יכול לסייע רבות להמשך חיי המשפחה. זה משום שהילדים יוכלו לזכות למסגרת משפחתית, גם אם חצויה, במסגרתה בין ההורים אין איבה.

כמו כן, מדובר על הליך יעיל יותר וכלכלי יותר. לעניין יעילות, מדובר על הסכמים אשר מחזיקים לאורך זמן, לאור הסכמת בני הזוג להסדר. וכן זמן עריכתם קצר יותר, זאת לאור היעדר פרוצדורה ובירוקרטיה משפטית ברקע. מעבר לכך, באספקט הכלכלי, לאור העובדה שאין צורך בתשלום אגרות והוצאות משפט, ניתן לחסוך הוצאות משמעותיות. חיסכון אשר יעלה ככל שבני הזוג נעזרים בשירותיו של עורך דין אחד לעריכת ההסכם.

גירושין ללא ילדים – הסכם שלום בית ולחילופין גירושין עדיין מנצח

ככל שבני הזוג מגיעים להסכמות רחבות בנושאים שונים, ואינם צריכים את עזרת המגשר, הסכם זה עדיין מתגלה כיעיל יותר ומשתלם יותר. גם כאשר מדובר על גירושין ללא ילדים.

כפי שנדון לעיל, מדובר על הסכם בעל יתרונות כלכליים משמעותיים על פני הליך משפטי. זהו הסכם בעל יתרונות משמעותיים בכל הנוגע ליעילות. הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. משכך, גם כאשר מתגרשים ללא ילדים, מדובר על חיסכון משמעותי בזמן ובכסף. הדבר מאפשר יציאה נוחה לחיים לבד, ללא כל מועקה שבמעבר בבית המשפט.

עורך דין גירושין – עו"ד אסתר שלום, הבחירה נכונה

ככל שאתם מצויים בפני הליך גירושין, אתם מוזמנים לפנות אלינו. תפנו למשרד עו"ד אסתר שלום לביצוע העבודה כהלכתה.

עו"ד גירושין אסתר שלום, עורכת דין שנים רבות בעולם דיני המשפחה ובתחום הגירושין והנישואין בפרט. היא בעלת ניסיון מוכח עם אחוזי הצלחה גבוהים בפתיחת תיק ברבנות לגירושין. הצלחה זו, לצד היותה בעלת רגישות ואמפטיה, לאור רגישות ההליך, מובילים לשילוב מנצח.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

כינוס נכסים

בהליך גירושין, על מנת למכור נכס מקרקעין משותף של בני זוג, יש לקבל תחילה פסק דין (בהסכמה או שלא בהסכמה)

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

אם יש משהו שלמדנו בתקופה האחרונה שהחיים אינם צפויים ואנו עלולים למצוא את עצמנו בסיטואציות מורכבות שלא הכרנו. היום יותר

קרא עוד »
דילוג לתוכן