תביעת נזיקין בגין סרבנות גט עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

תביעת נזיקין בגין סרבנות גט

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

בתי המשפט לענייני משפחה הכירו לפני מספר שנים בסרבנות גט כעילה נזיקית שניתן לקבל בגינה פיצוי כספי. הסיבה המרכזית לכך היא הפגיעה בכבוד האדם שנגרמת למסורבי הגט. במאמר זה נסביר אודות התופעה, מהן המשמעויות שלה ומהו גובה הפיצוי שניתן לקבל במסגרת תביעת נזיקין בגין סרבנות גט?

 

סרבנות גט – מה זה בעצם?

התופעה המכונה סרבנות גט, עולה לכותרות מדי תקופה והיא מעוררת כעס רב בקרב בשל תחושות העלבון וחוסר הצדק המלווים אותה. סרבנות גט כשמה היא, היא סירובו של אחד מבני הזוג להסכים לקבלת או מתן גט. בשל חוקי הרבנות הקובעים כי גט חייב להינתן בהסכמת שני הצדדים, הרי שהצד המבקש להתגרש נותר כלוא בקשר הנישואין. במצב זה, לא יוכל הצד המבקש לסיים את קשר הנישואין, להסדיר את הגט מול בית הדין הרבני, משום שבית הדין הרבני לא ייתן פסק דין לגט. סרבנות גט מתרחשת מצד גברים ונשים כאחד והמניע לה הוא בדרך כלל רצון לקנטר ולפגוע בבן או בת הזוג. כמו כן, סרבנות גט משמשת לא פעם כקלף מיקוח בענייני הגירושין. כך למשל, יכול הבעל לסרב למתן גט עד אשר בת הזוג תסכים לתנאיו בעניין חלוקת הרכוש או מזונות הילדים. יש אפשרות כיום להגיש תביעת נזיקין בגין סרבנות גט ולקבל פיצוי כספי.

 

מהן המשמעויות של סרבנות גט?

בראש ובראשונה, תופעה זו גורמת לעוגמת נפש רבה, בשל הפגיעה בכבוד ותחושת העלבון של מסורב או מסורבת הגט. זהו מצב אבסורדי שבו אדם נאלץ להישאר נשוי בעל כורחו, משום שהצד השני מסרב לשחררו מברית הנישואין. בנוסף לכך, ישנן משמעויות נוספות לסטטוס זה. במקרה שסרבנות הגט היא מצד האישה, הגבר יחויב לרוב להמשיך לשלם לה דמי מזונות. אולם, לא חל עליו כל איסור לנהל מערכת יחסים עם אישה אחרת ובנסיבות מסוימות, הוא יוכל לקבל היתר מאה רבנים, אשר יאפשר לו להינשא מחדש. כאשר סרבנות הגט היא מצד הבעל, המשמעויות קשות עוד יותר. על האישה חל איסור לקיים קשר עם גבר שאינו בעלה ואם יוכח שניהלה מערכת יחסים אינטימית, היא עלולה לאבד את זכותה למזונות אישה ולכתובה.  לאור כל אלו, ראו לנכון בתי המשפט לענייני משפחה, להכיר בסרבנות גט כעילה נזיקית ולאפשר להגיש תביעת נזיקין בגין סרבנות גט, עליה נסביר להלן.

 

תביעת נזיקין בגין סרבנות גט – פיצוי בספי

לכל אחד מאיתנו קיימת הזכות לחיי משפחה כפי שהוא רוצה בהם. לכל אחד הזכות לכבוד, לחירות והזכות להחליט עם מי הוא רוצה לחלוק את חייו. סרבנות גט שוללת את כל אלו ולכן ניתן כיום בישראל להגיש תביעת נזיקין בגין סרבנות גט. נציין כי בתי הדין הרבניים אינם מכירים בעילה זו ואף רואים ביצירתה על ידי בתי המשפט לענייני משפחה כהתערבות בסמכותם הבלעדית בענייני הגט. מטבע הדברים, הנזק המרכזי בתביעה מסוג זה הוא נזק בלתי ממוני המשולם למסורב או מסורבת הגט, בגין פגיעה באוטונומיה, בכבוד האדם, תחושת בושה והשפלה וכן פגיעה בהנאות החיים. סכומי הפיצוי המשולמים בתביעות מסוג זה, תלוי בנסיבות המקרה. על מנת להכריע בעניין זה, בית המשפט בוחן בין היתר, כמה זמן נמשכת סרבנות הגט, מהי חריפות ההתבטאויות של סרבן גט או סרבנית הגט כלפי בני הזוג שלהם וכן, האם בפועל, מנעה סרבנות הגט מצד התובע או התובעת לחיות את חייהם כרגיל ובעיקר, לקיים קשרים זוגיים חדשים. סכומי הפיצוי יכולים להגיע במקרים חמורים למאות אלפי שקלים, בהתאם לנסיבות ועל כן, עצם האיום על הגשת תביעת נזיקין בגין סרבנות גט, מהווה  לעיתים תמריץ מספק לסרבני הגט לסגת מסירובם.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

מסורבות גט

מסורבות גט נתקלות בקושי אדיר לנהל את הליך הגירושין ברבנות. זאת משום שאי מתן הגט מצידו של הגבר עוצר את

קרא עוד »

סרבן גט

הדין העברי שמתיר נישואין בין גבר ואישה יהודיים, קובע שעל הגבר לספק לאשתו גט מרצונו אם בכוונת בני הזוג להתגרש.

קרא עוד »
דילוג לתוכן