מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון עו״ד אסתר שלום עורך דין גירושין עורך דין דיני משפחה

מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון?

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

עריכת הסכם ממון טומנת בחובה שלושה יתרונות בולטים: בכוחה למנוע סכסוך כלכלי בגירושין, היא מעניקה לבני הזוג הגנה אפקטיבית מפני נושים וכן, מאפשרת הגנה קניינית לנכסים אישיים. הסתקרנתם? קראו אודות הסיבות העיקריות מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון.

מניעת מאבק משפטי

הסכם ממון בין בני זוג מסדיר את אופן חלוקת הנכסים ביניהם במקרה של גירושין. על כן, אם בעתיד תתקבל החלטה על פרידה, סוגיה זו של ההליך המשפטי כבר הוסדרה. במצב זה, הסיכוי להתפתחותו של סכסוך כלכלי בין בני הזוג קטן יותר והם יכולים להמשיך ולקדם את הליך הגירושין באופן יעיל וקל יותר. חלוקת הרכוש בין בני זוג יוצרת במרבית תיקי הגירושין מאבק משפטי חריף בין בני הזוג, בשל השפעתו המהותית כל כך על חייהם שנים קדימה. כל צד רוצה לשמור בצורה המקסימאלית על האינטרס הכלכלי שלו ואין הרבה נכונות לפשרה. לכן, בהעדר הסכם ממון אשר קבע מראש את אופן חלוקת הנכסים, נושא זה מסעיר את הרוחות ולא אחת, מעכב מאוד את הליך הגירושין. נאמר אף יותר מכך,  היות שההסכם נערך בזמן שמערכת היחסים בין הצדדים בפריחתה, בני הזוג בדרך כלל מגבשים חלוקה הוגנת, המטיבה עם שני הצדדים, מצב שלרוב לא קורה כאשר הסוגיה נדונה במסגרת הגירושין, כאשר יחסיהם של בני הזוג עלו על שרטון.

הגנה מפני נושים

עבור חלק מן הזוגות, מניעת מאבק משפטי בגירושין אינו התמריץ המרכזי לפניה לעורך דין הסכם ממון. זאת משום שהם אינם יכולים לדמיין תרחיש שבו ירצו להיפרד ואם כן, ברור להם כי הפרידה תהיה מכובדת והם לא ילחמו זה בזו. עבור אלו, הסיבה מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון נעוצה בהגנה שהוא מעניק מפני נושים. במה דברים אמורים? במציאות הכלכלית הלא פשוטה בישראל, כל אדם יכול להיקלע לקשיים כספיים ואף לא בהכרח באשמתו. עם כל הקושי שבדבר, הרי שבוודאי אדם שהסתבך בחובות אינו רוצה שנושיו גם יפנו לבן או בת הזוג. על כן, יש צורך בהסכם ממון. מדוע? משום שבעת גירושין, רשאים הנושים לנקוט בהליכים גם נגדם ולא רק נגד בן הזוג שיצר את החובות. נבהיר כי על מנת שבני הזוג יוכלו ליהנות מההגנה הזו, יש לערוך הסכם ממון מבעוד מועד. אם ההסכם ייחתם לאחר שהצטברו החובות, יש סכנה כי ההסכם יבוטל על ידי בית המשפט, בשל טענת הנושים כי מדובר בהסכם למראית עין שנועד למנוע מהם לפרוע את החוב.

שמירה קניינית על רכוש אישי

כאמור מעלה, יש סיבה נוספת מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון והיא ההגנה על נכסים אישיים. נסביר זאת באמצעות דוגמא. דניאלה קיבלה דירה בירושה ולאחר כשנה פגשה את יניב. הם נישאו ומספר שנים לאחר מכן החליטו להתגרש. אז, יניב טען לזכויות בדירה מכח חזקת השיתוף, על פיה, היות שבני הזוג חיו בדירה לאורך כל תקופת הנישואין, מדובר בנכס משותף שייכלל בחלוקת הרכוש ביניהם. דניאלה מצידה טענה, כי זהו רכוש אישי שלה אשר היא קיבלה עוד לפני שהשניים נפגשו ועל כן כיצד יוכל זה להיות נכס משותף. ובכן, ללא הסכם ממון על דירה אשר קובע במפורש כי הדירה תישאר בבעלותה הבלעדית של דניאלה במקרה של פרידה, יניב ככל הנראה ייצא עם ידו על העליונה במצב זה בשל קיומה של הלכת השיתוף ויוכל לקבל זכויות באותו הנכס. תרחיש זה הוא נפוץ מאוד, במיוחד בעידן שלנו שבו זוגות נישאים בגילאים מאוחרים יותר ולא פעם מספיקים לצבור רכוש טרם נישואיהם. לכן חשוב כל כך לערוך הסכם ממון מסודר ומפורט המפריד בין רכוש אישי לרכוש משותף ומעניק הגנה קניינית מלאה לנכסים אישיים במקרה של גירושין.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

הסכם יחסי ממון

קיבלם החלטה לערוך הסכם יחסי ממון? חתימה על הסכם זה תעניק לכם בין היתר וודאות כלכלית ובכוחה למנוע סכסוך כספי

קרא עוד »

ביטול הסכם ממון

הרצון לבחור באופן אישי את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, לנהל זוגיות שלווה, ללא חשש מפני אינטרס כלכלי ולהימנע

קרא עוד »
דילוג לתוכן