מזונות ילדים

האמנם ניתן לפתוח תיקים סגורים ולשנות את גובה דמי המזונות?

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

בשנת 2017, ניתן פסד דין תקדימי ששינה את המצב המשפטי של תשלום המזונות.

עד אותה עת, נטל חובת המזונות רבץ על כתבי האב באופן מוחלט, האב היה משלם מדי חודש בחודשו את דמי המזונות לאם הילדים, אף אם מצבו הכלכלי היה הכי רע, ואף אם הילדים היו שוהים עמו בזמנים זהים או דומים לזמנים בהם היו שוהים אצל האם.

דבר זה גרם לכך, שהיו מקרים בהם תשלום האב לאם היה כלל לא מוצדק. כך למשל במשפחות בהם היתה קיימת חלוקה שווה של שהות הילדים בשני הבתים, האם היתה מקבלת דמי מזונות מלאים על חודש שלם, בעוד שמחצית מהחודש הילד שהה אצל האב. יוצא מכך, שהאב היה משלם על הוצאות הילדים פעמיים, פעם אחת כשהילדים אצלו, ופעם שנייה היה משלם לאם ללא הפחתת הזמן בו הילדים שוהים עימו. הדבר הביא אבות לחרפת רעב, שכן, גם אם האם היתה בעלת יכולת כלכלית גבוהה האב היה נדרש לשאת בתשלום המזונות.

אך, המצב המשפטי שינה את צורתו, והלכה החדשה שניתנה בפסק דין תקדימי בבית המשפט העליון בשנת 2017 קבעה, כי לא עוד נטל המזונות ירבץ על האב לבדו. אלא, חובת המזונות תחול על שני ההורים במשותף. אחריות ההורים בנטל דמי המזונות תקבע לפי גובה הכנסות ההורים ולפי זמני השהות של הילדים אצל כל אחד מההורים.

ככל שבין ההורים תקבע משמורת משותפת, כלומר זמני השהות של הילדים תהיה בחלוקת זמן שווה או דומה בשני הבתים, וככל וגובה הכנסות ההורים תהיינה זהות, אזי כל הורה יישא בהוצאות הילדים בביתו ולא תהיה העברת תשלומים בין ההורים. יתירה מכך, במקרים בהם לאישה היו הכנסות גבוהות יותר מהאב, בתי המשפט פסקו שהאם תשלם מזונות לאב.

נקודת זמן זו למעשה חילקה את ההורים הגרושים לשתי קבוצות.

קבוצה אחת של הורים שהתגרשו לפני שינוי המצב המשפטי בשנת 2017, וקבוצה שניה של משפחות שהתגרשו לאחר שינוי המצב המשפטי.

הורים רבים ובעיקר אבות שמתקשים לשאת בנטל המזונות שנפסקו להם בהליך המשפטי במועד הגירושין או בהסכם הגירושין. מעוניינים כיום, לאור שינוי המצב המשפטי, להפחית את גובה דמי המזונות.

ככלל, לא ניתן לפתוח הליך משפטי לאחר שניתן פסק דין סופי. אך תביעות מזונות ילדים הן יוצאות מין הכלל. בתביעות אלו, למרות שכבר ניתן פסק דין סופי בעת הגירושין, ניתן כעבור זמן מה להגיש תביעה חדשה בעניין זה ולעתור להפחתת או הגדלת דמי המזונות. אך צריך שתהיה לכך סיבה מוצדקת, שינוי נסיבות המצדיק שבית המשפט אכן ישנה את גובה דמי המזונות. שינוי נסיבות יכול להיות שינוי בחלוקת המשמורת בין ההורים. שינוי בהכנסות ההורים או בצרכי הילדים ועוד.

כך למשל אב שהכנסותיו היו גבוהות בעת שחתם על הסכם גירושין, בהתאם לכך התחייב למזונות גבוהים. אך כיום, מצבו הכלכלי השתנה לרעה ואף הכנסותיה של האם גבוהות משלו. כמו כן, הוא מבלה עם הילדים יותר והם שוהים עימו יותר מבעבר. לכן, הוא יוכל לנסות לעתור לבית המשפט להפחית את גובה המזונות בשל השינויים שהתרחשו בנסיבות חייו.

מכל מקום, השינוי צריך להיות משמעותי ובית המשפט ישקול בכל מקרה לגופו.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

מזונות אישה גרושה

מזונות אישה גרושה נתפסים כתשלום נדיר למדי. התשלום מהווה תיעוד לפירוק היחסים הזוגיים בצורה הטובה והמכובדת ביותר. ללא מאבקי כוח

קרא עוד »

הסכם מזונות

הסכם מזונות קובע מהו גובה דמי המזונות אשר כל הורה נדרש לשלם עבור ילדיו, מתי יועבר התשלום וכיצד. הסכם זה

קרא עוד »

דמי מזונות לילד

דמי מזונות לילד היא זכות הקיימת לילדים, בה מתקבל תשלום המממן את צרכיהם ורווחתם. המזונות הם שיטה לפיצוי ולאיזון כלכלי

קרא עוד »

חוק מזונות

חוק מזונות חל על כל הסכם גירושין שבו נדרש כיסוי להוצאות המשפחה, כאשר על פי רוב מדובר במזונות ילדים ובמקרים

קרא עוד »

חישוב מזונות

כל זוג שמתגרש מוטרד לבטח מההסכמה בנוגע לדמי המזונות. שאלת רמת החיים והיכולת הכלכלית שאחרי חיי הנישואין מטרידה גברים ונשים

קרא עוד »

תביעה למזונות זמניים

תביעה למזונות זמניים מאפשרת להורים שנמצאים בהליך גירושין מבני זוגם ברבנות וכעת נותרו לבדם בגידול הילדים, לקבל סיוע כלכלי מסוים

קרא עוד »
דילוג לתוכן