מזונות שיקומיים

מהם מזונות שיקומיים?

לייעוץ ראשוני
חייגו עכשיו:

052-970-6731

תוכן עניינים

גם אם התחתנתם בחתונה אזרחית או שכלל לא התחתנתם, אלא בחרתם לחיות כ"ידועים בציבור", וכעת אתם נמצאים בצומת דרכים בו אתם נפרדים כל אחד לדרכו שלו. יתכן שמגיע לכם לקבל מזונות שיקומיים.

מזונות שיקומיים זהו מושג חדש שרווח בעשור האחרון בפסיקות בית המשפט.

בפסק דין דרמטי שניתן לפני כעשור בבית המשפט העליון נקבע שזוגות שלא התחתנו ברבנות ועל כן אין להם סיבה ללכת לבית הדין הרבני להתגרש על פי תורה באמצעות גט. האישה לא תהיה זכאית לקבל מזונות אישה שכן אינה עומדת בתנאים של ההלכה היהודית, שהרי מזונות אישה מתקבלים רק כאשר האישה נשואה כדת משה בישראל ועד למועד הגירושין, שכן במועד פקיעת הגירושין, האישה כבר לא זכאית לקבל מזונות,

אך כפי שהתבטא השופט בדימוס אהרון ברק בפסק דין זה:

"בני זוג אינם עוברי אורח שתאונה מקרית הפגישה ביניהם..

ועל כן, לזוגות שנישאו בנישואין אזרחיים ולזוגות "ידועים בציבור"- יש מסלול משלהם, מסלול חוזי. שמשמעו, שבני זוג התקשרו ביניהם באמצעות חוזה- לעיתים זהו חוזה כפשוטו- כך למשל כאשר בני הזוג ערכו הסכם ממון משותף ובו הם קבעו מה יהיו הזכויות והחובות בעודם מנהלים חיים משותפים, ומה יהיו הזכויות והחובות בעת שיחליטו להיפרד ולא לחיות יותר יחד בחיים משותפים.

ולעיתים זהו חוזה שאינו כפשוטו הנקרא בשפה משפטית "הסכם מכללא", שכוונתו שעצם זה שהצדדים נקשרו יחד והחליטו לחיות יחד חיים משותפים, הם הסכימו ביניהם על חוזה שאינו כתוב, בו לכל אחד מבני הזוג חובות וזכויות, וזאת ניתן ללמוד מהציפיות הסבירות שכל אחד מבני הזוג פיתח כלפי האחר ומכוונותיהם. ועל כן, הסכם זה קושר אותם לתמוך כלכלית אחד בשני גם לאחר הפרידה, במצב שאחד מבני הזוג נזקק לתמיכה של הצד האחר.

במסלול זה, לא בהכרח שהאישה היא זו שתקבל את המזונות, אלא יתכנו מקרים שהאישה תהיה בצד האמיד והגבר יהיה בצד הנתמך והנזקק ועל כן הוא זה שיקבל מזונות.

את המזונות השיקומיים בית משפט יפסוק לפי כלל נסיבות חיי הצדדים, על פי הסתמכות הצדדים זה על זה, חלוקת התפקידים שהייתה ביניהם ותרומתו של כל אחד לחייהם המשותפים.

מזונות אלו יוקצבו לתקופה מוגדרת שבית המשפט סבור שזוהי התקופה שתספק את הצד הנתמך להשתקם, למשל לרכוש מקצוע בזמן זה, לחפש עבודה, כל מקרה לגופו ולפי נסיבותיו.

מה שינחה את בית המשפט בפסיקת מזונות אלו הוא עיקרון תום הלב, ערכי המוסר וההגינות שלא להשאיר את בן הזוג הנתמך כלכלית ללא גב ומשענת. בעוד הוא בחיים המשותפים יתכן שהשקיע בדרך אחרת למאמץ המשותף וכעת נשאר ללא ביטחון כלכלי.

שתפו את המאמר לחברים:
Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook

כתבות נוספות בנושא

מזונות אישה גרושה

מזונות אישה גרושה נתפסים כתשלום נדיר למדי. התשלום מהווה תיעוד לפירוק היחסים הזוגיים בצורה הטובה והמכובדת ביותר. ללא מאבקי כוח

קרא עוד »

הסכם מזונות

הסכם מזונות קובע מהו גובה דמי המזונות אשר כל הורה נדרש לשלם עבור ילדיו, מתי יועבר התשלום וכיצד. הסכם זה

קרא עוד »

דמי מזונות לילד

דמי מזונות לילד היא זכות הקיימת לילדים, בה מתקבל תשלום המממן את צרכיהם ורווחתם. המזונות הם שיטה לפיצוי ולאיזון כלכלי

קרא עוד »

חוק מזונות

חוק מזונות חל על כל הסכם גירושין שבו נדרש כיסוי להוצאות המשפחה, כאשר על פי רוב מדובר במזונות ילדים ובמקרים

קרא עוד »

חישוב מזונות

כל זוג שמתגרש מוטרד לבטח מההסכמה בנוגע לדמי המזונות. שאלת רמת החיים והיכולת הכלכלית שאחרי חיי הנישואין מטרידה גברים ונשים

קרא עוד »

תביעה למזונות זמניים

תביעה למזונות זמניים מאפשרת להורים שנמצאים בהליך גירושין מבני זוגם ברבנות וכעת נותרו לבדם בגידול הילדים, לקבל סיוע כלכלי מסוים

קרא עוד »
דילוג לתוכן